Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Internet snabbväxer hos Mediebyråerna

Publicerad: 18 Januari 2007, 11:45

Medieinvesteringarna via mediebyråerna ökade med 12 procent - 1,2 miljarder kronor - under 2006. Superklättraren är inte oväntat internet. Men också dagspress i storstad och tv växte stort i kronor räknat. Sammantaget stärker förmedlarna sin position på reklammarknaden.


Mediebyråerna hanterar ungefär en fjärdedel av reklaminvesteringarna i Sverige. Den delen ökar något under 2006. Prognosen för tillväxten för hela marknaden för fjolåret är strax under 10 procent, mellan 2 och 3 procentenheter mindre än byråernas del.

TV-reklamen är av tradition byråernas starkaste fält – och den växer i kronor starkt under året, med 250 miljoner, även om det innebär att mediet tappar i marknadsandelar. Tvåan dagspress i storstad har såväl i kronor som i procent en betydligt bättre utveckling, 270 miljoner kronor och där med 16 procent.

– Det beror bland annat på platsannonseringens starka utveckling, säger Simon Lindberg, tidningsutgivarnas marknadsanalytiker.

Landsortspressen har en betydligt mindre del av sin annonsering förmedlad av mediebyråerna, och har under året legat nästan stilla. Kvällspressen ökade procentuellt med 9 procent, veckotidningarna med 11 – men bägge fick se sig ordentligt omsprungna av den riktiga snabbväxaren: internet.
Mediebyråerna förmedlade för 811 miljoner dit, en ökning med 343 miljoner, 73 procent. Hur stor del av dessa pengar som går till de starka dagstidningssajterna är osäkert. Men av den totala internetannonseringen 2005 på 1,8 miljarder gick omkring en femtedel till dagstidningsföretagen.

Medieinvesteringar i miljoner
TV 3 978 (+7%)
Dagspress storstad 2 003 (+16)
Dagspress landsort 1 004 (+3)
Utomhus/trafik 792 (+5)
Internet 811 (+73)
Kvällspress 647 (+9)
Veckopress 558 (+11)
Fackpress 361 (+6)
Radio 305 (+26)
Direktreklam 213 (+4)

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.