Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag24.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Internet och kvällspress vinnare 2010

Publicerad: 18 Januari 2011, 07:14

Medieinvesteringarna via mediebyråer ökade med 18,4 procent förra året.


Investeringarna via Sveriges Mediebyråers medlemmar uppgick till 12,1 (10,2) miljarder 2010. Bäst utveckling hade sökmarknadsföring, internet, bio, kvällspress, tv, landsortspress samt utomhus.

”December månad innebar inga direkta överraskningar utan befäste bara trenden vi sett under hösten. På tv-marknaden har det i princip varit utsålt sedan i maj. Trots den situationen har kategorin tv en ökning om 23,5 procent, vilket hade kunnat vara än större om det funnits mer utrymme att sälja”, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer, i ett pressmeddelande.

Den kommersiella radion tappar andelar till webb-radio och tjänster som Spotify, skriver Håkan Gustafsson, vd för Carat Norden, i en kommentar.

Metod

Sveriges Mediebyråer sammanställer varje månad, med start i augusti 2006, hur mycket pengar som investerats i media via medlemsföretagen. Statistiken tas fram av Kalin Setterberg, via de ekonomisystem som mediebyråerna använder. Medlemmarna i Sveriges Mediebyråer hanterar de flesta av Sveriges största annonsörer. Från och med oktober 2006 har fler mediebyråer tillkommit i rapporteringen.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.