Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Internet knappar snabbt in på storstad

Publicerad: 17 April 2007, 06:27

Internet fortsätter att snabbväxa, visar mediebyråernas statistik. Om utvecklingen fortsätter i samma takt kommer storstadstidningarna som grupp att vara ifattsprungna under nästa år.


Sveriges Mediebyråers statistik för första kvartalet visar att reklaminvesteringarna som förmedlas av byråerna fortsätter att utvecklas starkt, 8 procent upp sedan i fjol. Giganten TV tappar marknadsandelar till internet, men också till landsortspress, veckopress, utomhusreklam och storstadspress.

Kvällspress tappar, fackpress procentuellt lika mycket, och det som förmedlas av byråerna till direktreklam har minskat med nästan en tredjedel.

Så mycket har mediebyråerna förmedlat för det första kvartalet:

TV: 981 miljoner, + 2%
Dagspress, storstad: 526 miljoner, + 7%
Internet: 310 miljoner, + 64%
Dagspress, landsort: 266 miljoner, +13%
Utomhus/trafik: 179 miljoner, + 8%
Kvällspress: 135 miljoner, – 8%
Veckopress/magasin: 130 miljoner, + 10%
Annonsblad: 86 miljoner, -13%
Fackpress: 79 miljoner, – 7 %
Radio: 67 miljoner, 0%
Direktreklam: 33 miljoner, – 30%
Bio: 15 miljoner, + 73%

Sammanlagt: 2,76 miljarder, + 8%

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.