Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag25.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Internet främsta informationskällan

Publicerad: 10 November 2016, 10:16

I dag vänder sig en majoritet av svenskarna till internet för att hämta information. TV, som tidigare dominerat, samt radio och dagspress förlorar mark. Det visar rapporten Svenskarna och internet 2016.


Ämnen i artikeln:

Svenskarna och internet

För första gången visar den årliga rapporten Svenskarna och internet att internet är den viktigaste informationskällan. Och inte bara för unga, som tidigare, utan nu för hela befolkningen. Internet är också den viktigaste nyhetskällan för personer upp till 45 år. Totalt sett fortsätter dock tv att vara den största nyhetskällan. Samtidigt vänder sig allt fler till Facebook för att ta del av nyheter.

Undersökningen visar också att den genomsnittliga svensken surfar 24 timmar i veckan. Mer än en tredjedel av dessa timmar, drygt 9, surfas via mobilen. I åldersgruppen 16-25 surfas det totalt nära 40 timmar i veckan.

När deltagarna i undersökningen ska ranka informationskällorna på en skala från 1-5 får internet det högsta medelvärdet; 3,7. TV har ett medelvärde på 3,5. Därefter kommer dagstidningar med ett medelvärde på 3,2 och så radio med ett medelvärde på 3,1.

Sammanfattad fakta:

– Mobilt växer. 78 procent av befolkningen kopplar upp sig via mobilen, 65 procent gör det dagligen.

– Internetanvändandet ökar – också bland de riktigt små. 72 procent av 2-åringarna använder internet.

– .. men fortfarande är det 630 000 människor, drygt 7 procent av befolkningen, som inte använder internet.

– Streamingtjänsterna fortsätter att ta mark. Youtube dominerar, men flera andra ökar.

– Facebook blir en allt vanligare nyhetskälla. I åldrarna 16-25 år är sociala medier-nätverket viktigare som nyhetskälla än TV, radio och dagspress.

– Radio och tv dominerar i sina traditionella former och dagstidningen i sin pappersversion.

Om undersökningen:

Internetstiftelsen i Sverige (IIS) kartlägger årligen svenskarnas internetvanor och sammanställer informationen från individundersökningen i rapporten Svenskarna och Internet.

2016 års undersökning har totalt 2 844 personer från 16 år och uppåt deltagit. Av dem är 52 procent män och 48 procent kvinnor. 65 procent är stadsbor och resterande 35 procent bor på landsbygden.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Svenskarna och internet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.