Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

innehåll 06/07

Publicerad: 6 juni 2009, 09:24

DEL 1: RÖSTFISKE "Nej, nej, nej" var journalisten Isabella Lövins spontana reaktion när Miljöpartiet erbjöd henne att kandidera till EU-parlamentet. KICK OFF Trött på sol och bad? Ätit för många glassar? Medievärlden råder bot. Spana in vår Sverige-karta med tips på platser värda ett besök. HN, HP OCH LITH Vilket ansvar tar Stampen för tidningarna i Halland? Medievärlden kartlägger turerna bakom händelserna som ledde fram till att AnnaKarin Lith slutade på Hallands Nyheter. DESIGN Medievärlden fick se DN På Stan vinna guld och kineser ta stora kliv framåt vid SND/S seminarium i Uleåborg. ETTAN Juryn ger tvåor, treor och fyror till Journalisten, Dagens Media, Resumé - och Medievärlden. MEDIEJURIDIK Trams, anser TU-juristen Per Hultengård, om sekretessen för pass- och körkortsbilder och tar en bild på Fredrik Reinfeldt som exempel. SRI LANKA/PRESSFRIHET Lasantha Wickramatunge, chefredaktör på lankesiska The Sunday Leader, mördades på öppen gata för sina åsikters skull. Hans bror Lal vägrar att glömma och driver tidningen vidare. JOBBYTARE Markus Björnström gillade pulsen på SvD, men tycker att han gör mer nytta i sin nya yrkesroll, som logoped. E-POSTINTERVJUN Rocksamba med Hoola Bandoola. Bohusläningens nya chefredaktör Ingalill Sundhage väljer progglåt på karaokekrog. OPINION "Be om förlåtelse, inte ursäkt". Etikforskaren Susanne Yngvesson Wigorts underkänner Expressens hantering av Wanja Lundby Wedin-missen. BONUS Det var på en 50-årsfest som idén föddes. Nu finns berättelsen om Anna Walentynowicz som fick sparken från Leninvarvet på pränt. Författare: Peter Kadhammar. DEL 2: REKLAM-VM Hanna Björk, copywriter på Åkestam Holst, sitter med i juryn i kategorin Promo i Cannes Lions. Bland de egna bidragen tror hon på "Stefan the Swopper". MOBILT Iphonen har fått de stora mediehusen att vakna. Erfarna publicister ska få fart på mobilsatsningarna hos DN, Aftonbladet, TV4 och Mktmedia. NÄTPENGAR Fyra danska tidningar startar gemensamt projekt för att öka reklamintäkterna på webb-tv. Nya annonsformat testas. HELGLÄSNING Sundsvalls Tidning erbjuder helgprenumerationer. Målgrupp: 30-45-åringar som har pengar, men inte tid, att läsa ST på papper sju dagar i veckan. SÄLJKNEP Vad gör man när svaret hela tiden blir nej? Alexis Logothetis, försäljningsdirektör på Clear Channel, delar med sig av sina bästa säljartips. MEDIE-FOLK Mark Comerford är webbgurun som tycker att unga journalister är mer hopplösa än äldre. TEMA: LOKALREDAKTIONER Att ha en redaktion eller lokalkontor är en symbolfråga för en bygd. Nu läggs allt fler ner. Medievärlden har besökt Perstorp i Skåne. FORSKNING Allt fler söker drömbostaden på nätet, men dagspressen står sig fortsatt stark som annonsbärare trots ökad konkurrens, visar ny studie från JMG. Marknadsföring På sju år har Saltå kvarn ökat sin omsättning rejält - utan att lägga en krona på reklam i traditionella medier. Ekonomi När vänder det? TU:s medieanalytiker Fredrik Rogberg jämför dagens siffror med läget vid IT-kraschen 2001.


 

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.