Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Inlogg gör Aftonbladet personligare

Publicerad: 14 November 2013, 12:48

En inloggning gör det nu möjligt för Aftonbladets läsare på nätet att få veta när favoritkrönikören tyckt till. Eller när det skrivits om favoritartisten. På sikt ska även annonsörerna få glädje av funktionen.


På mobilsajten har det funnits möjlighet att logga in sedan nylanseringen i våras. Nu har funktionen flyttat in på den vanliga sajten.

Den bygger både på de personliga valen, till exempel vilka profilskribenter läsaren valt att följa, men också på sikt utifrån vilka artiklar läsaren klickat på.

Resultatet ska bli en mer personaliserad sajt där utvalt material till exempel lyfts upp eller exponeras längre.

Det handlar om mindre delar av sajten. Om för mycket byts ut för olika besökare försvinner lägereldskänslan, och den vill vi behålla, säger sajtchef Andreas Aspegren.

I nuläget betraktar han det som en betatest och en smyglansering. Fortfarande saknas det en del för att Aftonbladet ska slå på stora trumman för funktionen. Bland annat vill han att det inte ska vara någon skillnad i funktion för användaren om den använder mobilsajten eller desktopsajten.

Där är vi inte riktigt ännu.

Om någon månad räknar Andreas Aspegren dock med att vara där.

Då ska läsarna erbjudas en mer relevant läsning för just hen. Men funktionen ger också annonsörerna nya möjligheter.

Det är givetvis viktigt för dem att veta att de riktar sig till rätt personer.

Hur många som använder sig av möjligheten i dag vill Andreas Aspegren inte släppa några siffror om.

Men det är relativt få.

Hur många som ska använda sig av den om ett år vill han inte heller spekulera i.

Det är väldigt svårt att säga. Men det närmaste halvåret ska vi komma ut med en hel del nya tjänster som kan få fart det. Bland annat ska vi göra en mer personlig plus-tjänst.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.