Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Inget nytt avtal efter oenighet inom Medieföretagen

Publicerad: 12 April 2013, 06:14

Nu står Medieföretagen och SJF på ruta ett igen. När parterna är redo att skriva under något av de fem avtal det nu handlar om kan ingen säga.


Ämnen i artikeln:

MedieföretagenSJF

Det var Medieföretagen som drog i bromsen. Det går inte att nå ett gemensamt journalistavtal för dagspress, tidskrifter, public service och etermedia i år var budskapet.

Men det handlar absolut inte om att det finns en spricka inom Medieföretagen säger Almegas förbundsdirektör Charlott Richardson.

Det var en helt enig delegation som tog det här beslutet.

Orsaken till att det blev så här är enligt henne att medlemsföretagen är så tyngda av den strukturomvandling som präglar branschen att de har fokus på andra frågor.

Insåg ni det i går kväll?

Det är givetvis en process som lett fram till det. Men när alla delegationer träffades igår så stod det väldigt tydligt. Då kom vi fram till att vi måste ta en paus i processen.

Hon vill inte på något sätt stänga dörren för ett fortsatt arbete med ett gemensamt avtal som mål.

Men att enas om gemensamma paragrafer för alla områden när alla har sina frågor de inte vill backa från är otroligt komplicerat. Det är svårt att nå fram ibland.

I delegationen eller till SJF?

Både och.

Sedan handlar det enligt Charlott Richardson också om att SJF inte lyssnat när Medieföretagen tagit upp sin hjärtefråga en ny löneprocess som har en starkare lokal prägel.

SJF:s ordförande Jonas Nordling har en helt annan syn på avtalsarbetet.

Min bild är att Medieföretagen inte klarat av att hålla ihop delegationen.

Jag kan också konstatera att vissa frågor vill de ta upp centralt som borde lösts lokalt, inte minst inom public service.

Nu lär det dröja innan det blir ett gemensamt avtal.

Den processen bygger mycket på förtroende och tillit. Och där är vi tillbaka på ruta ett.

Även när det gäller att hitta lösningar för de enskilda avtalsområdena är parterna tillbaka på ruta ett.

Vi gjorde klart för Medieföretagen i går att nu startar avtalsarbetet om på nytt. Vi måste börja om från början.

Jonas Nordling anser att det innebär ett rejält steg tillbaka i tiden.

Nu har särintressen tagit över.

Hur nära var ni?

Om en utomstående följt diskussionerna hade den personen nog haft svårt att förstå att vi skulle hamna här.

Det nuvarande journalistavtalen för dagspress, tidskrift, public service och etermedia samt det nuvarande bemanningsavtalet gick ut den 31 mars 2013. Avtalen löper dock vidare tills det att parterna undertecknat nya avtal.

Käpp i hjulet i avtalsarbetet

Ämnen i artikeln:

MedieföretagenSJF

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.