Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Inget karaktärsmord på Johan Hakelius!

Ägarna, styrelsen och Johan Hakelius vet väl mina motiv varför jag lämnar Fokus styrelse. Jag tycker det är uppfriskande att öppet stå för åsikt, visa integritet och ta konsekvenserna, skriver Henrik Frenkel i en replik till Mats Johansson.

Publicerad: 26 Augusti 2015, 10:46

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

Fokus

Mats Johansson påstår i en krönika med rubriken Privata ägare är inte Rättviseförmedlingen att jag har begått karaktärsmord på Johan Hakelius i samband med att ägarna utsedde honom till ny chefredaktör på Fokus.

Tidningen Fokus är en fantastisk tidskrift som närmast älskas av sina läsare. Och Johan Hakelius är en spännande och underhållande krönikör, debattör och författare.

Så långt är vi nog överens. Sedan går det isär.

Det har i sociala medier tolkats som att jag hoppar av som ordförande för Fokus av sk politiska skäl, att Fokus med Johan Hakelius skulle ta en högersväng. Det har överhuvudtaget inte funnits några sådana överväganden. Den dagen Fokus får en politisk stämpel så är den död, och det vet naturligtvis ägarna.

Mina motiv är rent professionella. Fokus har under sina tio år gjort en samlad förlust på nära 100 miljoner kr. Det är den största investeringen i en svensk tidskrift någonsin, antagligen större än den saligen insomnade tidningen Reportage i början på 80-talet.

Mitt uppdrag som ny ordförande var att få Fokus på fötter, så att ägarna, som de utryckte det, skulle slippa sondmata” tidningen varje år. Styrelsen och ägarna tog under våren fram en strategi med inriktning på svarta siffror.

När så Martin Ahlqvist valde att sluta som chefredaktör tog vi i styrelsen fram en uppdragsbeskrivning i jakten på en ny chefredaktör. Men ägarna valde plötsligt mitt i sommaren att utse Johan Hakelius som ny chefredaktör, över huvudet på mig som ordförande och i strid med vad jag trodde vi var överens om vad gäller de färdigheter som krävs för att vända en förlustmaskin som Fokus.

Varje försök att lansera och få ekonomi på ett nyhetsmagasin i Sverige har misslyckats. Om Fokus ska bli något mer än en tidskrift som lever på ägarnas pengar och nåd, så krävs en mångsidighet från en ny chefredaktör med ingredienser av smart journalistisk förnyelse, digital transformation, och en affärsutveckling som kan kapitalisera på Fokus starka varumärke.

Jag såg inte de färdigheterna hos Johan Hakelius. Det gjorde ägarna. Och då är det bara att gå.

Det är svårt att förstå hur någon, ens Johan Hakelius, ska tolka det som ett karaktärsmord?

Mats Johansson skriver också att jag som rekryterare misslyckats med att få med mig ägarna. Även här är han felaktigt underrättad. Vi var tre personer i rekryteringskommittén, varav en var huvudägaren Viveca Ax:son Johnson. Och vi hade ett flertal spännande kandidater.

Till sist, och det är väl det Mats Johansson är mest förbannad på, så valde jag att torgföra schismen mellan mig och ägarna i samband med att jag lämnade styrelsen.

Visst, jag hade kunnat säga att uppdraget var slutfört (efter bara 5,5 månad?!). Eller att jag vill ägna mer tid till mina barnbarn. Eller andra typer av kryptiska lögner som brukar vara legio när man går åt skilda håll.

Men det är en så typisk svensk reaktion, att inte bråka öppet. Ägarna, styrelsen och Johan vet väl mina motiv varför jag lämnar Fokus styrelse. Jag tycker det är uppfriskande att öppet stå för åsikt, visa integritet och ta konsekvenserna.

Så vem vet? Time will tell vem som har rätt.

Men karaktärsmord, Mats Johansson, det är väl att ta i, även om det gäller en av dina kompisar?

Privata ägare är inte Rättviseförmedlingen
Henrik Frenkel

Axel Andén

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

Fokus

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.