Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medievärldens arkiv

Ingen brist på iPad-satsningar på Ifra Expo

De första trevande stegen när det gäller appar till läsplattor är historia. Nu är fokus på att vara produkten läsarna och annonsörerna efterfrågar. Annika Widlert rapporterar från årets Ifra Expo i Wien där The Daily var ett av dragplåster.

Publicerad: 14 Oktober 2011, 11:27


Ämnen i artikeln:

Rupert Murdoch

Rebecca Grossman-Cohen, Marknadsdirektör på The Daily, tidningen från Murdoch´s News Corp som bara kommer ut på iPad, öppnade tisdagens International e-Reading and Tablet Conference. The Daily är den mest nedladdade nyhetsappen med 120 000 läsare. Två tredjedelar betalar och hälften är årsprenumeranter.

Inom produktionen arbetar 100 journalister och kreativa personer med att skapa ca 100 sidor varje dag, sju dagar i veckan. I juli i år har man med läsarnas hjälp redesignat appen.

Det här är en opinionstext publicerad på Dagens Media.

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

I den nya appen från The Daily har man valt att:

göra nyhetsuppdateringar genom hela dagen

ta tillvara på de unika designmöjligheterna plattformen erbjuder

lägga fokus på bilder och infografik

göra det möjligt att dela med sig i sociala medier

ge läsaren egen statistik på det han/hon läser

Fokus för marknadsföringen har legat på de som en gång laddat hem appen men sedan inte blivit prenumeranter. Vid tidigare gratisnedladdningar innan redesignen blev ungefär 15 procent betalande prenumeranter.

Efter redesignen ökade siffran till 400 procent.

Grossman-Cohen berättar att The Daily använde APN (Apple Push Notifications) och bra erbjudande till de som laddat ner den omgjorda appen för att få så bra siffror, men hon noterade även Om gratistiden kolliderar med en tid av extrema händelser som genererar rekord i antal sidvisningar som jordbävningen i Japan, går det ju betydligt lättare att nå dessa siffror.

Trots att Grossman-Cohen sa att det kommer en Android app till hösten, saknades satsningar på Android på konferensen och generellt på mässan. Det är tydligt att Apple fortfarande har ett stort försprång.

Här en videointervju där Grossman-Cohen berättar om hur det är att arbeta med Rupert Murdoch:

Annica Widlert, projektledare Wan-Ifra Nordic

Annica Widlert

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

Rupert Murdoch

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.