Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Inga tecken på återhämtning i Mediebyråbarometern

Publicerad: 18 Augusti 2009, 03:34

Första halvåret minskade mediebyråernas volym med 20 procent. I pengar motsvarar det 1,3 miljarder. Största förlorarna är kvällspress (-40 procent) och fackpress (-38 procent).


Det finns inga tecken på någon återhämtning till 2008 års nivå. Nedgången för den del av annonskakan som kommer från mediebyråerna blir omkring 2,5 miljarder för hela 2009 tror Sveriges Mediebyråers vd Staffan Slörner.

Den kategori som tappat mest är kvällspress. I juni minskade den annonsvolymen med 45 procent jämfört med året innan. I juli gick det något bättre, då var tappet bara 18 procent jämfört med samma period 2008.

Storstadspressen har under första halvåret förlorat var fjärde annonskrona från mediebyråerna jämfört med första halvåret 2008.

– Men vi får inte glömma att vi jämför botten av en lågkonjunktur med höjden av en högkonjunktur, säger Staffan Slörner i ett pressmeddelande.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.