Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

IAB Sveriges vd om Mittmedias sätt att möta annonsblockerare

Publicerad: 9 Juni 2016, 06:23

Charlotte Thür tycker det är positivt att Mittmedia agerar, men ser samtidigt en risk för en katt-och-råtta-lek. UPPDATERAD


Ämnen i artikeln:

MittmediaCharlotte Thür

I dagarna har flera branschmedier rapporterat om att Mittmedia släpper en mobilapp som gör att annonserna helt undgår annonsblockerare. Den nya mobilapplikationen, som ska implementeras på Mittmedias 21 sajter innan årsskiftet, bäddar in annonserna på serversidan i stället för på klientsidan. Det får effekten att annonserna laddar snabbare samt att annonsblockerare blir verkningslösa.

Jag tycker det är väldigt positivt att de gör något. Vi måste bemöta detta, vi kan inte bara sitta och titta på, säger IAB Sveriges vd Charlotte Thür och fortsätter:

Samtidigt tror jag det är svårt att utveckla något själv som hela tiden ska springa ikapp. Nu är inte jag expert på tekniken och appar är visserligen en sluten miljö men det kommer ju att bli en katt-och-råtta-lek.

Aftonbladets onlinechef, Andreas Aspegren, tycker att Mittmedias försök att möta utmaningen med annonsblockerare är bra:

Det är utmärkt att de jobbar med detta. Server side-annonser i olika former kommer också vara ett viktigt verktyg för oss på Aftonbladet framöver.

Charlotte Thür berättar att hon helst ser att medierna, i den här fasen, agerar uppfostrande mot användare av annonsblockerare:

Vi rekommenderar att man uppmärksammar besökaren på att den har en annonsblockerare och därefter uppmanar den att antingen stänga av annonsblockeraren eller betala.

Tror du att fler nyhetsmedier kommer att arbeta för att motarbeta annonsblockerare eller tror du att de i större utsträckning kommer att erbjuda en annonsfri produkt?

Jag tror att vi kommer se olika alternativ, men jag hoppas att de flesta kommer att införa någon form av mikrobetalning. Det skulle bli en professionalisering av branschen.

I mars tog IAB initiativ till en gemensam aktion mot annonsblockerare. I aktionen, som äger rum i augusi, planerar 90 procent av Sveriges publicister att delta. Publicisterna kommer då att kräva att besökarna på sajten tar bort en eventuell annonsblockerare för att få fri tillgång till innehållet på sajterna.

Aktionen består av två delar som båda handlar om guidelines. Den ena delen är det vi kallar för Annonsvänligt Sverige. Vi har satt upp riktlinjer för hur man kan förbättra annonsmiljön genom att till exempel ta bort det vi tror påverkar konsumenten allra mest samt förslag till hur man kan homogenisera annonsformaten. De här riktlinjerna hoppas vi att så många medier som möjligt har implementerat till augusti och då får de en ikon som säger att de tillhör Annonsvänligt Sverige, säger Charlotte Thür och fortsätter:

Den andra delen är att vi går ut och säger att vi rekommenderar att man avinstallerar sin annonsblockerare. Det hoppas vi också ska ske vid ungefär samma tidpunkt.

Vilken är den önskade effekten av den här aktionen?

Det finns bra exempel från Tyskland där man testat det här. Där har omkring 80 procent antingen avinstallerat sin annonsblockerare eller whitelistat de här medierna. Kan vi uppnå det i Sverige så vore ju det fantastiskt.

Mittmedia lanserar app som stoppar annonsblockerare

Svenska medier går ihop tar strid mot annonsblockerare

Antalet annonsblockerare ökar så bör branschen hantera det

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

MittmediaCharlotte Thür

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.