Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

IAB:s vd om branschaktionen mot adblockers

Publicerad: 5 December 2016, 12:12

IAB Sveriges vd Charlotte Thür om den gemensamma branschaktionen vars syfte är att minska användandet av adblockers: "Vi hoppas kunna göra en första analys vid årsskiftet".


Ämnen i artikeln:

Charlotte ThürAdblockers

IAB Sverige berättade i våras att svenska medier gått ihop för att genomföra en kollektiv aktion mot adblockers-användare. 90 procent av Sveriges publicister planerade att medverka i aktionen som var tänkt till augusti, men som senare skulle komma att skjutas fram. Tanken var att samtliga publicister under en månad skulle tvinga adblockers-användare att ta bort sin adblocker för att få tillgång till sajtens material.

I juni publicerade IAB Sverige två viktiga dokument för aktionen: Annonsvänligt Sverige och Adblocker-vägledning för publicister. Och i augusti sade branschorganisationens vd Charlotte Thür till Medievärlden att hon hoppades att ”publicisterna ska ha implementerat riktlinjerna senast i slutet av september samt att den gemensamma branschaktionen kan genomföras däromkring”.

Så i slutet av sommaren spikades till slut en plan vilken man nu följer, berättar IAB:s vd Charlotte Thür:

– Vi samlar nu in veckodata för adblockerstrafik från september från flertalet av våra stora publicister för att kunna se trender hos våra publicister utifrån olika konsekvenser de inför. Vi hoppas kunna göra en första analys vid årsskiftet 2016/2017.

– De flesta publicister har de senaste 2-3 veckorna börjat kommunicera mot adblockers-användare vilket är det första steget i vår gemensamma vägledning till publicisterna.

Vad gör ni för analys av hur den här satsningen gick?

– Jag hoppas vi kan få ut något av den första analysen som vi gör vid årsskiftet. Vi måste ha en del data för att kunna göra någon analys över huvud taget och sedan får vi se om det går att få ut något intressant av den. Det vet vi inte ännu men inom kort, säger Charlotte Thur och fortsätter:

– Vi ser att adblockers-trafiken ligger någonstans mellan 20-30 procent hos de flesta publicister på desktop och mycket lågt fortfarande för mobilen. Under 2 procent hos de flesta, men det är ändå en orosfaktor så klart.

IAB Sverige har också börjat arbetet med att godkänna sajter som då får använda sigillet Annonsvänligt Sverige. Ett exempel på en sajt som är godkänd är hd.se, som har placerat sigillet längst ned. Och just nu pågår kontroll och godkännande av fler sajter.

Hur ser arbetet med projektet ut nu?

– Vi fortsätter att samla data för att följa utvecklingen. Vi ser hur långt vi kan komma med kommunikation och sedan ser vi om vi måste pusha för hårdare konsekvenser.

IAB US, systerorganisationen i USA, är också drivande bakom ett nytt globalt initiativ som fått namnet Coalition for Better Ads.

– Något som vi kommer följa och väva in i vårt Annonsvänligt Sverige för ytterligare förbättra våra annonsmiljöer. Det känns mycket bra att vi har upparbetade rutiner och har ansvariga hos våra publicisterna för Annonsvänligt Sverige redan på banan, det göra det lättare för oss att addera nya globala initiativ till vårt lokala, säger Charlotte Thür.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Charlotte ThürAdblockers

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.