Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

I dag införs GDPR

Publicerad: 25 Maj 2018, 03:45

På fredagen träder EU:s nya dataskyddsförordning GDPR i kraft i alla medlemsländer.


Ämnen i artikeln:

TV4EUBonnier NewsSchibstedGDPR

Den nya europeiska dataskyddsförordningen, som ersätter medlemsländernas nationella lagar, fastställer särskilda regler för villkor och datainsamling vilka stärker skyddet för den personliga integriteten på nätet.

Förordningen ger den enskilde större kontroll över sina egna personuppgifter samt ställer högre krav på transparens hos företag och myndigheter som hanterar personuppgifter. För den som missköter sig väntar höga sanktionsavgifter.

Med anledning av införandet av GDPR har Google ändrat sin annonspolicy. Vissa medieföretag, däribland Schibsted och TV4, menar att den uppdaterade policyn strider mot GDPR och pausar därför med Google. Medan andra, som Bonnier News, valt att acceptera den, rapporterar Dagens Media.

Dataskyddsförordningen i sin helhet finns att läsa här.

Mer om GDPR på Medievärlden Premium (kräver inlogg):

GDPR-guide: Bli redo steg för steg

De fem viktigaste nyheterna i EU:s dataskyddsförordning

Så påverkas webbplatser av EU:s nya dataskyddsförordning

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.