Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Hyundai gasar på i dagspress

Publicerad: 9 Mars 2005, 12:12

Bilförsäljningen ökade 20 procent under 2004. Därför fortsätter Hyundai att marknadsföra sig med dagspress.


Samarbetet startade 2003 och består av ett antal delar:
o Hyundai får en garanterad kontaktkostnad.
o Återförsäljarna genomför lokala aktiviteter med dagstidningarna på orten.
o Effekterna av annonseringen mäts kontinuerligt.
o En öppning för kreativa annonslösningar.
På den sista punkten har det gått lite sisådär.
– Vi fortsätter att jobba på att ta fram lösningar men vi har haft problem att komma på riktigt bra grejor, säger Jens Welin, medierådgivare på Starcom.
– På senaste tiden har vi bara marknadsfört våra modeller med traditionella format, men kanske på lite otraditionella sätt.
Bollen ligger nu hos tidningarna.
– Jag har haft ett möte med dagspressgruppen och bett dem komma med förslag, säger Jens Welin.
Han är nöjd med det nya kontraktet även om det tog längre tid än väntat att enas om alla detaljer. Bland annat var man tvungen att förhandla med paketen var för sig om nivån på kontaktkostnaden.
Hyundai är nu det 9:e största bilmärket i Sverige och sålde 10 000 bilar under fjolåret. Mycket tack vare samarbete med dagspress menar man från företagets sida.

MIKAEL MARKLUND

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.