Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Hur ska ni förändra NA, Helena Sträng?

Publicerad: 23 April 2010, 10:42

Den 2 maj är det premiär för nya NA. Sedan årsskiftet har en trio på tidningen jobbat heltid med att göra om den. Redaktionschefen Helena Sträng har hållit i projektet.


   En av de stora sakerna är att vi flyttar det lokala materialet till del två. Och alla tre editioner får en förstasida på del två. Sedan börjar vi med lättfeature på vardagarna också. Som till exempel hälsa, prylar eller relationer. Sedan ska vi satsa mer på helgläsning också.

Betyder det slutet för Latte (det helmagasin NA gör tillsammans med VLT) ?
   Nej, Latte kommer att finnas kvar.

Fler förändringar?
Vi kommer att jobba mer med att välja åt läsarna. Bland annat ska vi slå ihop in- och utrikessidorna till något vi kallar omvärlden. Där ska vi dra mer på en grej för att få bort det jämntjocka. Sedan handlar det om att ge tidningen en snyggare och modernare design också.
Dessutom kommer tidningen inte heta Nerikes Allehanda utan NA.

Hur ska läsarna ta det?
   Det är redan så inarbetat att det borde gå bra. Men sedan ska vi flytta sporten till del ett också. Det reagerar nog fler på.
   Vi kommer också att jobba mer med länssidorna. Vi ska inte ha speciella lokalsidor längre utan jobba med länsblock. Det blir bättre lokaljournalistik på det sättet.

Lite som med in- och utrikessidorna?
   Det kan man säga.

Men blir de inte sura i till exempel Kumla om de inte fått någonting stort i tidningen på en hel vecka?
   Så får det inte vara. Sett över en vecka ska alla orter ha haft något stort. Men visst kan det bli diskussioner om det lokala.

Sedan har ni haft fint folk som hjälp med utvecklingen också
   Precis. Vi har haft två fokusgrupper. En med väletablerade läsare, bland annat från näringslivet och några lokala kändisar, till exempel skådespelaren Peter Flack.

Vad har de bidragit med?
Ganska mycket. De har haft många åsikter och nu senast tittat på provtrycket.

Och den andra fokusgruppen?
   Det var en grupp ickeläsare med en snittålder runt 30. Bland annat frågade vi vad som skulle få dem att prenumerera på tidningen.

Vad svarade de?
   Till exempel bättre in- och utrikessidor. Och glädjande nog pratade de också om läsupplevelse. De ville att tidningen skulle ge något mer än det förväntade.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.