Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Hur ska ni fira scoopet, Svensk Damtidning?

Publicerad: 11 Augusti 2009, 09:39

Redan kl 7.48 i måndags morse publicerade Svensk Damtidning nyheten om prinsessan Madeleines och Jonas Bergströms förlovning på sin sajt. Långt före alla andra medier.


Ämnen i artikeln:

Svensk Damtidning

–    Med prinsesstårta förstås. Champagnen ska vi ta lite senare, efter presskonferensen på Solliden, säger redaktionschefen Petra Lindell.

Varför var ni först?

–    Vi har mycket goda källor och väldigt duktiga medarbetare. Åsa Bönnelyche skrev artikeln, men flera andra har också varit inblandade.

Varför tror du att det inte var flera medier som hakade på redan i går?

–    De vågade väl inte eftersom de inte fick någon bekräftelse från hovet.

–    Även på vår hemsida var det många läsare som var jättearga och tvivlade på våra uppgifter. De tyckte att vi skulle klippa våra presskort. Därför kändes det härligt att vakna i morse och höra att hovet hade bekräftat det hela.

Vad betyder scoopet för er?

–    Jättemycket, framför allt för vår trovärdighets skull. Det här visar att vi verkligen vet vad vi pratar om. Vi värnar om relationerna med hovet och är störst och bäst på de kungliga nyheterna.

Ni satte besöksrekord på nätet i går. Vad kom ni upp till?

–    Cirka 30 000 unika besökare. När vi publicerade nyheten om kronprinsessan Victorias och Daniel Westlings förlovning kraschade vår server när vi var uppe i ungefär 20 000 unika besökare.

Papperstidningen kommer ut i morgon. Hur många lösnummer räknar ni med att sälja?

– Vi siktar på 100 000 exemplar i lösnummer och 180 000-200 000 totalt. I snitt brukar vi sälja 75 000 exemplar i lösnummer.

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

Svensk Damtidning

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.