Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

”Hur låter det på Max när du slutar välja musiken, Richard?”

Publicerad: 6 Augusti 2008, 12:05

Vd Richard Bergfors har valt musiken som spelas på Max radiokanal de senaste 10 åren. Nu ger han upp och lägger ut uppdraget på företaget Heartbeat.


Ämnen i artikeln:

Sveriges Television

– Vi ska mer än tidigare förknippas med modern, svensk, edgeig musik. Tidigare har det varit lite svensktopp över det ibland.

Ja, det är ju alltid Kent, Lars Winnerbäck och Håkan Hellström när man är på Max, ska ni ändra på det?

– Ja, det är ju mina personliga favoritartister så det är ju mycket därför. Jag tror att i alla fall Kent och Håkan Hellström blir kvar, men tidigare har vi bara haft musik på svenska, nu utökar vi det till svenska artister. Vi skippar Per Gessle och Tomas Ledin och väljer Kleerup och Marit Bergman istället. Lite mer P3-alternativpop.

Ni vill alltså bygga varumärket Max med alternativ popmusik?

– Det ska vara modern musik, men utan att stöta bort folk. Lite svårare, men som vi tror kommer att passa för målgruppen och som man inte förväntar sig riktigt. Musik som också skiljer oss från konkurrenterna och från Mix Megapol och Radio Rix.

Blir det fler förändringar i radiokanalen?

– Ja, vi kommer att ha olika spellistor olika tider på dygnet. På morgonen lite lounge, och akustisk musik, kring lunchen drar vi upp tempot och sedan blir det lugnare igen, sen på natten drar vi upp och sen efter krogen blir det efterkrogenmusik.

Men du valde all musik själv förut?

– Ja, i mångt och mycket, jag har i alla fall gått igenom och godkänt alla spellistor. Jag har ett förflutet som DJ och även om jag fortfarande gillar musik känner jag att vi ska ha det här som kidsen gillar och jag hänger inte med riktigt längre, så nu får vi en professionell aktör istället.

Men det blir inga nyhetsinslag?

– Nej, det blir ingen reklam och inga program, möjligen kan man tänka sig att svenska artister får prata om musik och berätta om sin nya skiva till exempel.

Planerar ni att ge er in i mediebranschen?

– Nej inte ännu i alla fall, vi har inga direkta planer. Men om vi lyckas bra med det här så vet man ju inte. Starbucks har ju blivit stora som återförsäljare av musik. Man skulle kunna tänka sig att vi fårtill samarbeten att vid köp av en viss måltid får du ladda hem en ny singel på nätet, eller att den säljs signerad i kassorna till exempel.
Axel Håkansson

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

Sveriges Television

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.