Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Hur kunde opinionsinstituten ha så fel inför valet?

Publicerad: 19 September 2014, 06:12

Medievärlden har intervjuat Arne Modig, sociolog och opinionsexpert med ett förflutet vid IMU, Demoskop, Temo/Synovate och Novus.


Varför hade opinionsinstituten så fel i det här valet?

Svenska opinionsundersökningar håller generellt hög kvalitet. Men olika val är olika svåra att förutsäga. Under senare val har vi varit bortskämda med att opinionsmätningarna varit mycket rättvisande. Varken 2006 eller 2010 skedde några större förskjutningar i väljaropinionen de sista dagarna före valet. Och då är det lättare att komma rätt.

2014 var det svårare eftersom det sent i valrörelsen skedde vissa tydliga förskjutningar i opinionen. Både Moderaterna och Socialdemokraterna gick uppenbarlige fram på ett lite oväntat sätt de sista dagarna. 2014 var därmed helt enkelt ett lite mer besvärligt val att mäta.

Inget opinionsinstitut förutsåg att Sverigedemokraterna skulle få 12,9 procent av rösterna, hur kan det komma sig?

Mycket talar för att opinionsinstituten har särskilda problem med att får sympatisörer till Sverigedemokraterna att ställa upp i undersökningarna. Bland dessa grupper finns helt enkelt en lite mer utbredd känsla av avstånd till det etablerade samhället. Vilket bland annat visar sig i att dessa väljare har lägre förtroende för svenska politiker.

Däremot så sa alla att Vänsterpartiet och Miljöpartiet skulle öka sitt väljarstöd, så blev det inte, varför?

För Vänsterpartiet var problemet inte så stort. Däremot är det tydligt att Miljöpartiet tappade stort i väljarstöd de sista dagarna inför valet. Samma sak hände i valet 2010. En bakomliggande orsak är att Miljöpartiet har de mest lättrörliga väljarna.

Är det för många opinionsinstitut och för många opinionsmätningar numera?

Antalet institut som gör mätningar inför valet har ökat under åren. Idag har vi minst 8 institut som publicerade väljarundersökningar inför valet. Jag tror inte det är ett problem att antalet institut ökar. Kanske är det ett större problem att media älskar att publicera och dra snabba och enkla slutsatser. Jag tror det är bättre med mångfald också på detta område. PÅ 50-talet och 60-talet fanns bara Sifo och då var alla hänvisade tilld etta enda institut. För övriga har det aldrig publicerats så många väljarundersökningar som inför valet 2002. Efter det har antalet faktiskt minskat!

Finns det oseriösa opinionsinstitut i Sverige?

Svenska institut håller genomgående hög kvalitet och alla institut med kända varumärken måste betraktas som seriösa: Sifo, Novus, Demoskop, Ipsos, Skop, United Minds och Yougov. Däremot finns det alltid en risk att okända källarföretag gör oseriösa undersökningar.

Var ligger den största faran i opinionsmätningar?

Det ligger en större fara i hur media tolkar opinionsundersökningarna. De seriösa instituten gör alltid seriösa undersökningar. Även om det självklart också i denna bransch kan ske olyckor i arbetet.

Hur mycket gynnas partierna av mätningarna?

Det finns teorier om att partier som får bra siffror ses som vinnare och därigenom lättare drar till sig nya väljare en framgångseffekt. Men det vetenskapliga stödet för detta är osäkert. Däremot gynnas det politiska intresset och den politiska debatten av undersökningar. Vilket ofta är bra för valdeltagandet.

Har opinionsinstituten spelat ut sin roll?

Nej, inget talar för att intresset för undersökningar och undersökningsresultat minskar över tid. Tvärtom tycks det nya medielandskapet gynna användningen av undersökningar.

Arne Modig, senior opinionsexpert med erfarenhet från flera ledande svenska opinionsinstitut. Har en tidigare bakgrund som lärare och forskare i Sociologi vid Stockholms Universitet. Numer mest pensionär med vissa uppdrag. Ingen publik roll i valet 2014.

Janne Andersson, redaktionschef Nyheterna och Nyhetsmorgon på TV4, Tittarombudsman och Gästprofessor på Södertörns Högskola. Har också jobbat som journalist på Aftonbladet, Dagens Eko, Aktuellt och var ABC:s förste chef. Jobbade med Arne Modig i samband med TV4:s valvakor.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.