Få hela storyn
Starta din prenumeration
Medievärldens arkiv
Publicerad: 24 Juli 2009, 08:29
Dala-Demokraten gjorde ett starkt försämrat resultat 2008, med en förlust på 6 miljoner. Lennart Håkansson är ny tidningschef med uppdrag att bland annat stabilisera ekonomin.
– Det är tufft i år också.
En förlust på 6 miljoner och minskat eget kapital – hur uthålliga är ägarna?
– Det ska du inte fråga mig om.
Din politiska redaktion talade för ett par år sedan om ett samgående med Dalarnas Tidningar.
– Det är inget som är aktuellt. Något sådant ligger inte i mitt uppdrag.
Första halvåret i år, är det i nivå med 2008?
– Intäkterna minskar. Så vi genomför ett antal program för att minska kostnaderna. Vi får se hur det landar.
Det blev klart med jobbet i maj, stämmer bilden du fick då med läget idag?
– Ja, jag visste att det var tufft. Jag visste vad som väntade.
– Nu hoppas vi att annonskonjunkturen ska stabiliseras och vända.
Har ni sådana indikationer? Hur ligger ni till?
– Vi har det ungefär som övriga branschen.
– Vi tittar på allt som vi kan spara på kortsiktigt. I nästa steg ska vi bli långsiktiga.
Ni är en av få självständiga tidningar. Undersöker ni samarbeten med andra, som Värmlands Folkblad?
– Vi har ett erfarenhetsutbyte i pressgruppen. Och ett samköpssamarbete, bland annat av redaktionellt material.
Ger det resultat?
– Ja, mycket bra. Jag har inte varit med på några år när NSD gick in i NT-koncernen. Tidigare var jag en av förhandlarna för gruppen om tio tidningar och vet att vi fick en del avtal som var bättre än vad koncernerna hade.
mvredaktion