Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag09.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Hufvudstadsbladet kapar en dag i veckan under sommaren

Publicerad: 12 juni 2009, 11:19

Finlands ledande svenskspråkiga dagstidning Hufvudstadsbladet kommer i  juli inte ut på måndagar. Samtidigt permitteras den redaktionella personalen om cirka 85  personer i ungefär två veckor utspritt på resten av året.


– Vi var tvungna att göra detta för att på sikt kunna säkra tidningens 
kvalitet, säger chefredaktör Hannu Olkinuora till Medievärlden.
Hufvudstadsbladet, som ägs av KSF Media, gör en förlust på omkring 3 
miljoner euro per år.

I februari i år genomfördes sparåtgärder för sammanlagt 850 000 euro. 
De aktuella åtgärderna spar in ytterligare 326 000 euro.

– Eftersom vi sedan många år tillbaka gör en förlust på tre miljoner 
euro är det inte rimligt att ägaren, Konstsamfundet, ska skjuta till 
mer pengar, säger Olkinuora.

Sedan 1890-talet har Hufvudstadsbladet, med några få undantag, kommit 
ut sju gånger i veckan. Finlandssvenskarna har rykte om sig att vara 
konservativa och hur ska de nu reagera när ”Husis” i juli blir 
sexdagarstidning…?

– Jag tror våra läsare är införstådda med att vi gör denna kortsiktiga 
förändring för att på sikt kunna behålla den höga kvaliten.

Hufvudstadsbladets marknadsdirektör Tove Kietz påpekar i den egna 
tidningen,  att de läsare som så önskar alltid har möjlighet att 
avsluta prenumerationen och få pengar tillbaka.

– Alternativet till dessa tidningsfria dagar skulle ha varit en 
prishöjning som drabbat läsarna permanent.

Från fackligt håll är kritiken mot sexdagars-utgivningen mycket stark.

– Det är vägen till fördärvet och början på en nedkörning av 
tidningen. Samtidigt visste vi att de 80 000 euro det sparar in annars 
skulle tas in på annat sätt, säger fackklubbens ordförande Nils-Erik 
Friis till Medievärlden.

Hittills i år har Hufvudstadsbladets annonsintäkterna minskat med 
omkring 15 procent mot i fjol.

Tidningens layout gjordes nyligen om och det tolkades av många som ett 
försök att anpassa formatet till den nya annonssitutationen.

När Hannu Olkinuora tillträdde hette det att tidningen skulle gå break 
even vid utgången av 2012.

– Det gäller inte längre och vi har heller inte satt upp några nya 
liknande mål, avslutar Olkinuora.

Sören Viktorsson

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.