Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag03.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

HP ökar upplagan och tror på mer

Publicerad: 9 December 2010, 12:15

Hallandsposten ökar upplagan nästa år. Och chefredaktör Viveka Hedbjörk tror att det finns mer att göra.


Ämnen i artikeln:

Hallandsposten

I fjol minskade Hallandspostens upplaga med tre procent till 31 000 exemplar. Men i år kommer tidningen att tillhöra de få som ökar. Enligt Mediatrender med omkring 400 ex.

Det är inte rabatterade ex eller någon särskild kampanj som ligger bakom årets ökning.  Snarare tvärtom. Sedan två år tillbaka har Hallandsposten haft ett lägre tempo än brukligt när det gäller marknadsbearbetning, enligt Viveka Hedbjörk. Att det under en längre tid inte ringt några säljare med rabatterade  erbjudanden har fått de kampanjryttare som brukade nappa på dessa att  självmant börja teckna prenumerationer är hennes teori.

 Det ska man se som ett bevis på att det finns ett behov av  produkten. Sedan har vi en stor inflyttning också. Det har säker påverkat en del.

Hennes förhoppning är att HP snart ska ha en upplaga över 33 000 igen. Det är 1 500 ex dit. Och max två år.

Det ligger absolut inom rimlighetens gräns menar Viveka Hedbjörk.

   Jag har några nya tankar kring marknadsföringsåtgärder. Det är inte så att vi vänt på varenda sten ännu.

Handlar det mest om åtgärder på marknadssidan?

   Det gör det. Inte minst att få en mer personifierad tidning. Att den ska se som en person. Och att vi ska vara på plats där folk rör sig.

Att få medarbetare i hela tidningshuset, även redaktionen, mer delaktiga i upplagearbetet är en viktig pusselbit. Och hon är optimistisk när det gäller delaktigheten:

Jag tror inte att det ska möta något stort motstånd. Det handlar inte om att sätta på folk lösnäsa och tvinga dem att dela ut ballonger utan aktiviteter som speglar produkten på ett seriöst sätt.

   Sedan kan det bli så att vi skruvar på det redaktionella också. Vi har en stor läsarundersökning som ska genomföras till våren.

Att Hallandsposten nu ökar upplagan utan något egentligt kampanjarbete ser Viveka Hedbjörk som ett tydligt bevis på att det är för tidigt att ge upp om papperstidningens framtid.

Det finns mycket kvar att göra.

Viveka Hedbjörk

…har ett förflutet inom Stampen-koncernen, bland annat som vd för det nedlagda gratistidningsbolaget Västsvenska Lokaltidningar AB.  Innan hon böjade på Hallandsposten i september 2008 var hon är affärschef på Merresor AB, med ansvar bland annat för Krösatågen. Hon har arbetat 25 år i tidningsbranschen, varav 15 år som redaktionsledare. Bland annat som nyhetschef och redaktionschef på Värnamo Nyheter. 2003-2005 var hon vd för Stampens dotterbolag Västsvenska Lokaltidningar AB, som gav sex gratistidningar i Göteborgsområdet.

Ämnen i artikeln:

Hallandsposten

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.