Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag23.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

HP och HN ska ta betalt för allt innehåll

Publicerad: 1 Februari 2012, 13:00

Hallandsposten och Hallands Nyheter ska ta betalt för innehållet i alla kanaler.


Ämnen i artikeln:

HallandspostenHallands Nyheter

Inom två veckor startar projektet som har som målsättning att tidningarna ska kunna ta betalt för innehållet i alla kanaler. Syftet är både att stärka banden till befintliga prenumeranter och att kunna ta betalt av de läsare som idag inte betalar.

De kunder som betalar fullpris, som vi kallar våra stjärnkunder, ska få ännu mer värde av vår produkt. Och de ska inte känna sig lurade av att andra får det gratis. Vissa läsare upplever det så, säger Marie Erlandsson som är privatmarknadschef för Hallandsposten och Hallands Nyheter.

För de som inte prenumererar på papperstidningen gäller det att hitta andra abonnemangsformer. Marie Erlandsson tror mer på frekvensmodellen än på plusmodellen. Frekvensmodellen finns bland annat på New York Times och Strömstads Tidning och innebär att besökaren kan läsa ett antal artiklar gratis, men sedan krävs inloggning.

Vi tycker att vårt innehåll är så unikt och värdefullt att det måste gå att ta betalt för det i vilken kanal det än är. Vi har en väldigt stark lokal marknad och det gör att vi kan ha ännu mer unikt material att ta betalt för, än kanske storstadspress, säger Marie Erlandsson.

Projektet drar igång inom två veckor, men när det ska vara avslutat är för tidigt att säga.

Naturligtvis måste vi göra en rejäl undersökning av marknaden innan vi gör något. Men vi har en uppfattning om att marknaden går åt det hållet.

Först ska vi titta på vårt innehåll, vad som är unikt innehåll i respektive kanal och vad läsaren upplever att den är villig att betala för.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.