Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag27.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Hon tar över SND/S

Publicerad: 12 Juni 2003, 11:51

Society of News Design/Scandinavia (SND/S) har fått sin första kvinnliga ordförande - Anna Östlund från Borlänge.


– Innehåll och form hör ihop. Jag önskar att fler tidningar skulle satsa mer långsiktigt på att höja den redaktionella kvaliteten, säger hon.
Anna Östlund, som suttit med i styrelsen sedan 1999, valdes vid helgens seminarium och årsmöte i Stavanger. Hon ersätter norrmannen Pål André Berg.
Hon tycker att de skandinaviska tidningarna står sig väl i den internationella konkurrensen, men att det skett en försämring under de två-tre senaste åren. Sparpaket och minskad personal har haft en negativ påverkan på nyskapandet.
– Många tidningsledare är medvetna om att bra design kombinerat med bra innehåll säljer tidningar. Men tyvärr vågar få satsa ordentligt.
Men det finns undantag, vid sidan av storstadstidningarna tar Anna Östlund Östersunds-Posten och Helsingborgs Dagblad som exempel på tidningar som jobbar ”medvetet med en enhetlig form”.
Nu när allt fler tidningar för diskussioner om att gå över till tabloid hoppas Anna Östlund på ett utökat erfarenhetsutbyte tidningarna emellan.
Kompetensutveckling ser hon som en av SND/S viktigaste uppgifter. Ett steg i den riktningen är fler frukostseminarier i bland annat Stockholm.
Anna Östlund är 36 år. Hon arbetar i dag som projektledare/marknadsstrateg på marknadskommunikations-firman Confetti i Borlänge. Hon har tidigare bland annat arbetat som redaktionssekreterare på Avisen och som redigerare på ett flertal tidningar.
Ytterligare en svensk valdes in i SND/S styrelse – Anders Tapola, Smålandsposten. Nästa större seminarium kommer att hållas i Köpenhamn i maj 2004.
Föreningen har cirka 500 medlemmar, varav drygt 180 svenskar. För tredje året i rad minskar bidragen till SND/S tävling. I år kom 805 bidrag, 215 från Sverige.
YLVA CARLSSON

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.