Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag15.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Hon tar över efter Robbstål

Publicerad: 2 December 2013, 10:12

Lena Larsson tar över som vd för Stampen Local Media efter Ricard Robbstål. UPPDATERAD x 2


Ämnen i artikeln:

Stampen Local Media

Efter årsskiftet tar Lena Larsson även över ledningen för Stampen Local Media. Det innebär inte att hon lämnar uppdraget som vd för Promedia. Hon får då det yttersta ekonomiska ansvaret för samtliga Stampens tidningar.

Mycket är lika mellan Stampens tidningar på västkusten och tidningsverksamheten i Mälardalen. Därför finns det också mycket att vinna på att en och samma person leder bägge verksamheterna menar Lena Larsson.

Men exakt vad det kommer att innebära vet jag först när vi väl är där.

Innebär det ökad samordning och effektivisering?

Vi jobbar redan mycket samordnat. Men det kommer självklart innebära att jag får en ökad insyn när det gäller vad som är på gång på bägge ställena.

I nuläget är Lena Larsson ansvarig för affärsområdet Liberala Tidningar som förutom tidningarna inom Promedia också innefattar Mitt-i-tidningarna. Halvårsresultatet i år blev ett överskott på 22 miljoner, vilket är 26 miljoner sämre än motsvarande siffra för 2012.

Efter nyår ska hon också sköta Stampen Local Media som består av GP samt Mediebolaget Västkusten. Halvårssiffrorna för i år blev där ett minusresultat på 15 miljoner, jämfört med ett överskott på 45 miljoner samma period förra året.

Hur hon ska prioritera arbetstiden när hon får helhetsansvaret kan hon inte säga.

Men alla titlar är lika viktiga.

Tycker du det ska bli kul?

Ja.

Varför?

Det är en viktig bransch som står inför stora utmaningar, det är spännande att få vara med i det arbetet.

Kommer det att bli dubbelt så kul nu när du ska leda båda tidningsgrupperna?

Det kommer att bli lika roligt.

Att det blev hon föll sig ganska naturligt enligt Pelle Mattisson, koncernchef för Stampen Media Group.

Nu har vi en välstrukturerad ledning med tre personer som är ansvariga för tre tydliga affärsområden. Lena Larsson hade tidigare ansvaret för tidningsverksamheten i Mälardalen. Det är rätt naturligt att hon också får ansvar för tidningsverksamheten på västkusten.

I och med att det finns många övergripande frågor för de respektive tidningsverksamheterna är det i företagets intresse att samordna ledningen menar han.

Sedan måste det tillsättas en väl fungerande ledningsgrupp. Ingen organisation är byggd kring en person. Och det Lena Larsson inte hinner med måste övriga chefer och medarbetare hantera.

De övriga är affärsområdescheferna i Stampens ledning är Peder Schumacher som är ansvarig för tryckeriverksamheten och Martin Alsander, ansvarig för Stampen Media Partner.

Lena Larsson fick uppdraget att leda Stampen-ägda Promedia hösten 2010. Innan var hon vd för Värmlands Folkblad.

GP:s vd lämnar branschen

Ämnen i artikeln:

Stampen Local Media

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.