Medievärldens arkiv
Hon ska ratta SvD:s sociala medier
Publicerad: 30 november 2017, 14:35
Svenska Dagbladet får ytterligare en sociala medier-redaktör sedan man rekryterat Teresa Stenler von Matérn från Metro.
I två och ett halvt år har Teresa Stenler von Matérn arbetat med Metros digitala verktyg, trafikanalys och sociala medier. Som digitalchef har hon främst sysslat med strategiskt planerande och analyserande arbete. Vid sidan av rollen som digitalchef har Stenler von Matérn också sedan i höstas varit tillförordnad redaktionschef på tidningen.
Men nu går hon till SvD där hon får rollen som sociala medier-redaktör. I en intervju på SvD:s intranät förklarar Teresa Stenler von Matérn varför arbetet med sociala medier är så viktigt:
”Vi står inför vad jag tror är ett avgörande skede, där de stora internationella aktörerna och mediehusen på allvar börjar ta tag i utmaningen att översätta räckvidd och engagemang på sociala plattformar till en hållbar affär. Och här är kommer analys och datadrivet arbete bara bli ännu viktigare. Jag tror också att det är väldigt klokt att försöka skilja den uppgiften från det faktiska hantverket.”
SvD:s sociala medier-redaktör Hanna Österberg uttrycker glädje över rekryteringen:
”Det är otroligt glädjande och välkommet att vi förstärker inom sociala medier. De senaste två åren har vi tagit stora kliv, och med ytterligare en sociala medier-redaktör kan vi arbeta mer strategiskt. Vi ser tydligt att genom att vi når ut med vår journalistik socialt så når vi nya grupper av läsare som SvD behöver nå, som kvinnor och yngre. Med förstärkning kan vi också skräddarsy än bättre, och nå folk utifrån deras intressen.”