Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Hon ska leda den nya faktajouren

Publicerad: 22 Maj 2018, 11:04

Annelie Frank, projektledar för Fojos nya satsning Faktajouren.

Annelie Frank projektleder uppbyggnaden av Medieinstitutet Fojos nya faktajour: "Som det ser ut nu behöver vi alla hjälpas åt för att göra bättre journalistik".


Det behövs ett svenskt kunskapscenter för att hjälpa journalister att hantera felaktigheter på internet. Det konstaterade journalisten Jack Werner och Fojos utvecklingschef Lars Tallert i en rapport som presenterades i november förra året. Planen blev verklighet när medieinstitutet lyckades säkra finansiering från Anderstiftelsen.

Val av projektledare föll på den före detta Sveriges Radio-reportern Annelie Frank. Hon berättar för Medievärlden om faktajourens roll:

– De allra flesta journalister sitter inte i ett stort mediehus där all kunskap finns omkring dem, utan många hamnar då och då i situationer när de är osäkra på sanningshalten eller avsändaren bakom informationen. Då ska de kunna gå till faktajouren för att hitta verktyg och få stöd.

Kunskapscentret ska erbjuda lathundar och tips på hur journalister kan kontrollera fakta, spåra desinformation och undvika att sprida propaganda.

Precis som rapporten finansieras kunskapscentret av Anderstiftelsen.

– Det är tack vare Anderstiftelsen som detta är möjligt – och det är vi förstås väldigt glada för. Så som det ser ut nu behöver vi alla hjälpas åt för att göra bättre journalistik och öka trovärdigheten.

Nu prioriterar Annelie Frank arbetet med att få igång en digital plattform som ska ligga på fojo.se. Exakt när hjälpmedlet kommer att finnas tillgängligt är inte klart än.

– Något datum är inte satt än, men svenska journalister ska ha tillgång till den här plattformen inför valet.

Du har ju arbetat som journalist i många år, hur bedömer du att utmaningen med att hantera desinformation ser ut i dag?

– Generellt upplever jag att publiceringar på olika plattformar där det glids på sanningen har ökat. Och så är det ofta svart eller vitt, men verkligheten är ju mer nyanserad än så.

Men samtidigt har medvetenheten ökat, menar Annelie Frank.

– Särskilt den yngre generationen blir mer och mer medveten om vikten av att vara källkritisk och hitta rätt information. Det är förstås positivt, men vi behöver sprida den kunskapen hos alla.

Läs också

Pengar från Anderstiftelsen finansierar Fojos faktajour

Fojo vill starta en faktajour

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.