Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Hon ska förvandla Folket till endagarstidning

Publicerad: 26 Mars 2012, 10:16

Möjligheterna att Folket i sin nya skepnad ska nå lönsamhet är ganska goda tror EK-koncernens vd Sören Axelsson. Nu ska tidningens chefredaktör Marie Hillblom snabbt hitta ett fungerande koncept för endagarsutgivningen.


Hur många anställda som ska göra Folket som endagarstidning vill inte Sören Axelsson gå in på.

Vi har gjort en budget som är känd i en liten krets. Men nu ska vi gå in i förhandlingar och innan de är klara vill jag inte säga något.

Han tror att det finns möjlighet att vända verksamheten till en vinstaffär.

Hur stor ska den vara?

Vi har ett långsiktigt mål på tio procent. Men det når inte ens Eskilstuna-Kuriren i dag.

Hur lång tid har Folket på sig att göra en i alla fall acceptabel vinst?

Vi har inte sagt någon tidsgräns. Men det är klart att det inte finns oändligt med tålamod.

Något annat alternativ än en total nedläggning fanns inte. Men Folket som endagarstidning kan ha en framtid tror Sören Axelsson:

Nu överlåter vi resten till Marie Hillblom. Det är hennes jobb att mejsla fram i detalj hur tidningen ska bli.

Marie Hillblom började på tidningen i mitten av 1990-talet och är sedan ett knappt år chefredaktör för Folket. Hon var därför mycket inblandad i Folkets senaste stålbad då man gick från 22 till 16 personer för ett år sedan. Hon har också upplevt en lång rad av år med minskad upplaga och krympande resurser:

Visst har det hänt att vi, halvt på skämt, halvt på allvar, frågat oss om vi skulle ha något jobb nästa år. Och när beskedet kom i fredags var första reaktionen bland många här att nu sätter vi verkligen punkt. Nu tar det slut.

Men det gör det inte. Även om många på redaktionen upplever det så.

Att det blivit så här menar Marie Hillblom beror på den onda spiral som tidningen länge varit i:

Jag tror inte det är journalistiken som läsarna vänt sig mot. Snarare att vi har haft svårt att attrahera annonsörer som hellre gått i förstatidningen. Folk vill också läsa var det finns billig köttfärs och familjeannonserna. Bristen på annonser har gjort tidningen tunn och folk har då upplevt att prislappen varit för stor.

Nu ska Marie Hillblom ta fram några grundtankar om vad nya Folket ska vara för tidning.

Hur stora resurser har du fått för att göra den?

Jag hoppas att det här inte är slutbudet.

Hur många personer som ryms i det förslag ledningen lagt vill hon dock inte gå in på.

Vilken dag i veckan Folket ska komma ut är inte heller klart:

Vilket också är en viktig parameter i det här jobbet.

När ska planerna vara klara?

Det är inget datum sagt. Men det måste gå snabbt. För vi ska vara klara med allt efter sommaren.

Folket blir endagars

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.