Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Hon leder ett ”dumlokalt” demokratiprojekt

Publicerad: 16 December 2010, 09:04

För något år sedan var det si och så med lönsamheten, vilket fick ägarna att morra. Men nu har det dumlokala demokratiprojektet City Skåne fått upp ångan.


Kersti Forsberg är chefredaktör och ansvarig utgivare för tidningarna. Hon är mycket tydlig när hon ska beskriva vad City Skåne är.

Ett demokratiprojekt!

Det handlar om att ge röst åt dem som inte hörs. Berätta för dem som inte har andra nyhetskällor. Och göra det på deras villkor.

Därför har bland annat City Landskrona en sida i veckan med nyhetssammanfattningar på arabiska, albanska och serbokroatiska. Den är mycket uppskattad av läsarna. Och de första annonsörerna har precis beställt utrymme där.

Om det beror på just den sidan må vara osagt. Men Kersti Forsberg har noterat att inte något av Citys ställ i Landskrona blivit vandaliserat:

   Det i en stad där sådant händer ganska ofta.

Sidor med nyhetssammanfattningar på andra språk än svenska kommer i City Helsingborg i januari och förhoppningsvis i Malmö under nästa år enligt henne.

Den tydliga och konsekventa inriktningen att vara en tidning för dem som inte är en del av 2/3-delssamhället har medfört en läsarkontakt utöver det normala.

   Jag har aldrig varit i närheten av den tidigare. Inte under mina sex år på HD och inte under mina andra tio år i branschen heller, säger Kersti Forsberg.

City Skåne ska vara på gränsen till dumlokala menar hon. Därför slutar tidningen vid årsskiftet att använda TT-material. I stället ska tidningen själv producera texter till sina in- och utrikessidor. Med större fokus på vad som intresserar läsarna.

Hur kommer de att skilja sig från dagens in- och utrikessidor?

   Det kommer att bli mycket mer från Mellanöstern och Latinamerika än från EU, säger Kersti Forsberg.

De har redan kört några testveckor utan TT-material i tidningen för att se att det fungerar.

   Men visst kommer det att kännas lite pirrigt. Det är alltid skönt att veta att man har TT att luta sig mot när man kommer till jobbet och det visar sig att hälften är hemma med magsjuka.

City Skåne är ingen stor organisation. I dag är det allt som allt 27 tjänster som ser till att de tre editionerna kommer fem dagar i veckan. Både antalet anställda och antalet editioner ska bli fler som Medievärlden tidigare skrivit om, bland annat här och här.

Vissa nyrekryteringarna kommer att göras via ett bemanningsföretag. Beror det på att ni inte är övertygade om att expansionen ska lyckas?

   Frågar du mig så anser jag att vi inte behöver gå via ett bemanningsföretag. Jag tror stenhårt på det här. Men kanske vill styrelsen ha lite mer flexibilitet.

Att tidningen försöker vara en spegel av sin omvärld syns också på redaktionen. Där finns folk med bakgrund från en handfull länder förutom Sverige. Räcker det?

– I alla rekryteringar jobbar vi för att redaktionen ska bli ännu mer blandad. Kön, etnicitet, sexualitet – vi vill ha en blandning. Det enda homogena är att de allra flesta på redaktionen är unga.

Idag är det medvind för City Skåne. Men så har det inte alltid varit. För ett år sedan var läget annorlunda. Ekonomin var inte lysande och ägarna började gnöla enligt Kersti Forsberg.

   Då var det skittungt.

Hur tog ni er ur det?

   Mycket handlade om att säljarna på Sydsvenskan och HD lärde sig hur de ska sälja oss. Nu är vi en naturlig del i deras erbjudande. Så var det kanske inte tidigare.

Nu mår alla bra på City Skåne. I en undersökning bland alla anställda inom SDS-koncernen är tidningen den som får det absolut högsta betyget när det gäller trivsel.

Var ligger ni sämre till?

– Tja, vi har ju absolut inte samma löneläge här i Malmö som man har på Sydsvenskan. Så folk här vill ha mer betalt.  När det gäller Helsingborg och Landskrona är löneläget jämförbart med HD och jämfört med YA, TA och Kristianstadsbladet har Citymedarbetarna högre lön.

   Men samtidigt är det här en redaktion med många unga anställda. Det här är första journalistjobbet för många, vilket också ska vägas in.

Han siktar på mångmiljonvinster

City Malmö Lund

Upplaga:
2006: 40 900
2007: 39 300
2008: 47 000
2009: 52 800
Räckvidd:
2008: 116 000
2009: 126 000

City Helsingborg
Upplaga:
2007: 18 900
2008: 17 800
2009: 16 000
Räckvidd:
2009: 48 000

City Landskrona
Upplaga:
2008: 4 000
2009: 3 800
Räckvidd:
2009: 19 000

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.