Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Höjda bensinpriser kan tvinga budbolag dra in linjer

Publicerad: 9 Mars 2011, 09:48

Drivmedelspriserna ligger på rekordnivåer. Något som slår hårt mot distributionsbolagen. Enligt Johan Lundin, vd för Prolog, kan det leda till linjerna kortas av att vissa prenumeranter helt enkelt blir utan tidningar.


I Västerås kostar diesel i dag 14:54 kronor per liter. En liter 95-oktanig bensin 14:38. Johan Lundin menar att de sista två månadernas höjning varit dramatisk. Att drivmedelspriserna nu ligger på rekordnivåer kommer att tvinga honom att omförhandla avtalen med tidningarna.

Antingen måste vi få mer betalt eller så har vi inte råd att köra lika många mil, säger Johan Lundin.

Hur mycket priserna i avtalet måste upp och när han kommer att ha dessa samtal kan inte Johan Lundin säga i dagsläget:

Jag måste sätta mig och räkna på det här ordentligt först.

I regel brukar avtalet mellan Prolog och tidningsföretagen ses över i samband med lönerevisionen för tidningsbuden och vid varje årsskifte. Om inte något dramatiskt inträffar.

Vilket det har gjort nu, säger Johan Lundin.

Prolog har under några år testat biogasfordon. Men det är inget som företaget har någon ekonomisk nytta av i dagsläget:

Biogaspriset har höjts i samma takt, omkring 20 procent sista året.

Drivmedelspriserna kommer sannolikt öka ytterligare inom kort. Dels för att oron i mellanöstern kan sprida sig till fler oljeproducerande länder. Dels för att drivmedelpriserna alltid ökar under våren och försommaren på grund av ökad efterfrågan i USA.

En höjning av världsmarknadspriserna med 50 procent skulle ge ett bensinpris i Sverige på omkring 17:40.

Men redan de nuvarande nivåerna är ett bekymmer:

Man kan lätt säga att det kommer att påverka oss, säger Olof Nyberg, vd för svensk Morgondistribution.

Bränslekostnaden är en tung del av vår budget. Fordon och drivmedel kommer som nummer två efter lönekostnaderna. Så det är klart att det gör det tufft. Jättetufft.

Några planer på att omförhandla avtalet med tidningarna har han dock inte.

Inte i dagsläget.

Antalet mil som körs varje natt är svårt att påverka. Men det bolaget tittar på är om det går att få ner förbrukningen. Och om det går att köra på andra drivmedel.

Primärt handlar det om att gå över från bensin till diesel. Även om priset är lika högt så blir förbrukningen lägre på grund av bättre verkningsnivå. Men på sikt tror Olof Nyberg att det kommer att finnas en betydande andel el-bilar i hans fordonspark.

Jag är övertygad om att det är dit vi är på väg över tid.

Men fortfarande är det ett antal frågor som måste klaras ut enligt Olof Nyberg. Klarar el-bilar klimatet? Är de anpassade för ändamålet? Och hur är det med servicen?

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.