Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Högtryck mitt i höstrusket

Publicerad: 2 November 2010, 09:32

900 miljoner kronor. Så mycket har reklammarknaden växt under tredje kvartalet. IRM:s vd Magnus Anshelm liknar det vid att man gått från permafrost till ett tropiskt högtryck på mindre än ett år.


Ämnen i artikeln:

IRM

Ökningen under juli till september blev närmare 15 procent jämfört med samma period 2009. Tv-reklamen översteg för andra kvartalet i rad rekordnivåerna från 2008. Nu med en tillväxt på närmare 27 procent.

   Att det blev så även den här perioden är oväntat, säger Magnus Anshelm.

Samtliga dagspresskategorier gick också betydligt bättre än marknaden som helhet. Såväl storstadspress som landsortspress hade en 20-procentig tillväxt. Kvällspressens tillväxt blev hela 26 procent.

En anledning till dagspressens framgångar menar han är att tv har problem med utrymmesbrist.

   Då flyttar annonsörerna över till andra starka varumärkesbyggande kanaler.

Något som också gynnat utomhusreklam menar han.

   Även om kampanjer där kräver en längre planering.

Trycket på marknaden kommer att bestå anser Magnus Anshelm. Men nästa kvartal blir tillväxten lägre för att man då kommer att jämföra med bättre siffror.

Ämnen i artikeln:

IRM

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.