Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Hermes: Vi skapar struktur i databaserna

Publicerad: 16 April 2007, 06:30

Bra ordning premieras av sökmotorerna, det är Hermes idé, skriver Ingemar Elfvin, VD i Hermesius Publications AB, i sitt svar på kritiken från Fredrik Nygren, Networkers.se.


Med anledning av den kritik som framförts mot Hermes vill vi kommentera följande. Vi anser att den kritik som framförs i grunden är felaktig. Vi anser också att föreställningen om att dagens sökmotorer kan manipuleras är överdriven.

Hermes har funnits på den svenska marknaden sedan 2005. Hermes vänder sig främst till publicister med digitala databaser av tidigare publicerat material, material som är unikt, skrivet under många år och behandlar allt som en normal tidning publicerar. Detta material finns idag tillgängligt på Internet men bristen på struktur och inre ordning gör att materialet inte går att hitta varken för människor eller sökmotorer.

Hermesmetoden går kortfattat ut på att skapa struktur i tidigare ostrukturerade databaser. Denna struktur skapas genom s k ”ämnessidor”. Varje ämnessida är fokuserad på ett givet begrepp och presenterar unikt journalistiskt material, producerat av tidningen på det aktuella begreppet.

Metoden har visat sig vara mycket framgångsrik och har givit upphov till debatt i mediekretsar, där det hävdats att den är otillbörlig och manipulerar sökmotorerna. Vi anser att den kritiken i grunden är felaktig. Vi anser också att föreställningen om att dagens sökmotorer kan manipuleras är överdriven. Det man kan göra är att ha så bra struktur på sitt material som möjligt – med den mänskliga besökaren i fokus – då kommer man också att bli premierad av sökmotorerna.

Att den trafik som skapas av Hermes, och all sökmotoroptimering, är trafik från hela riket och inte från publicistens traditionella upptagningsområde, är riktigt och naturligtvis något som skall redovisas till potentiella annonsörer. Jag vet att de tidningar som använder Hermes idag är tydliga mot sina annonsörer på denna punkt och jag hoppas att andra som har en hög andel sökmotortrafik från andra metoder gör precis samma sak!

Detta är en problematik som inte har med Hermes att göra, utan är en fråga för branschen att enas om, hur och vilka trafiksiffror som skall redovisas. Jag har nyligen avslutat en resa i landet där jag besökt flera landsortstidningar, en fråga som är aktuell är den s k ”metarefresh-funktionen”. Detta innebär att en sida med jämna mellanrum, säg var 10:e minut automatiskt laddas om och ger upphov till en ny sidvisning, även om besökaren inte är aktiv på sidan utan har den liggande i bakgrunden. Vad är den sidvisningen värd undrar jag?

Hermes har lyckats skapa stora mängder ny trafik till svenska nättidningar, trafik som inte annars hade kommit dessa till del. Nättidningarna har lyckats komma högt upp i träfflistorna på en mängd begrepp och detta med all rätt! Vem har ett mer utförligt material på ”Sveriges statsminister” eller ”trängselskatt” än svenska nättidningar?

Så till frågan om relevans, Nygren hävdar att läsarna ”snubblar in på en sida” och ”blir blåsta”. Relevans är ett relativ begrepp och vi kan aldrig veta vad den person som skriver ”Volvo” i sökrutan är ute efter. Vill han kanske köpa en Volvo eller letar han efter information om hur han byter luftfiltret? Han kanske vill läsa senaste årsredovisningen? Vi kan inte veta utan vi kan bara sätta på oss bästa kostymen, ställa oss i dörren och hälsa välkommen!

Google har på några få år nått enorma framgångar med sin sökordsannonsering. Konceptet bygger på att publicera annonser så nära kopplat till sökningen som möjligt. Sökordsmarknadsföring i Sverige omsatte i fjol 611 mkr (IRM) och hade en ökningstakt på 288 % från 2005. Hermes ger publicister med stora databaser en möjlighet att ta del av denna växande marknad. Att via sökmotor hitta en ämnessida, på just det man letar efter, som dessutom innehåller kontextuella annonser är precis det koncept som givit Google världsframgångar. Men förståelsen och förändringsviljan har hittills bara funnits hos ett fåtal nättidningar. Man verkar hellre diskutera mätning av trafik än möjlighet att affärsutveckla sin verksamhet! Jag kan inte låta bli att dra pararrallen till eftertextmarknaden, där Blocket tog hela marknaden medan tidningsbranschen diskuterade ordningsfrågor!

Hermes ger nättidningar en möjlighet att på ett kvalitativt sätt exponera befintligt material. För många tidningar handlar det om hundratusentals artiklar som idag lever en undanskymd tillvaro på diverse hårddiskar. Detta material blir en fantastisk minnesbank och nutidshistoriearkiv. Hermes ger möjligheten att erbjuda läsarna ett befintligt material som de annars inte skulle ha tillgång till.

Självklart går Hermes arbetssätt att utveckla. Vi är som alla andra företag lyhörda för marknaden, och en del av de synpunkter som tidigare framförts är intressanta att arbeta med. Ett sådant utvecklingsarbete pågår också tillsammans med flera av våra kunder, allt för att skapa en ännu bättre upplevelse för besökaren.

Hermes fortsätter att tillsammans med framsynta, progressiva nättidningar vidareutveckla deras positioner på marknaden. Vi går en spännande framtid tillmötes!

Ingemar Elfvin
VD Hermesius Publications AB

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.