Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Helst Twitter när superföretagen är sociala

Publicerad: 4 Augusti 2009, 09:28

De amerikanska toppföretagen gillar Twitter mer än bloggar och Facebook. Det visar en analys av PR-företaget Burson-Marsteller.


Ämnen i artikeln:

TwitterFacebooksociala medier

Av företagen på Fortunes 100 – de på den amerikanska marknaden med störst omsättning – finns 54 på Twitter, 32 har blogg, 29 Facebook. 40 finns inte på sociala medier alls, och i kombinationerna dominerar Twitter liksom bland dem som bara använder sig av en kanal: 76 procent av dem har bara Twitter, 14 procent Facebook och 10 procent blogg.

Inte särskilt överraskande är listans fyra telekommunikationsföretag starka på sociala medier. Ett av dem saknar blogg, annars finns de över allt.

De tre dataföretagen är alla på Facebook. Det kan ses som en bekräftelse på Joakim Jardenbergs reaktion på listan: Några måste ha missat Facebooks position just nu.

Däremot är närvaron på sociala medier dålig bland de 9 oljebolagen och de 8 bankerna.

Läs mer hos Mashable.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.