Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Hela Skåne slog budget med 50 procent

Publicerad: 28 Februari 2008, 12:09

Framgångarna för annonssamarbetet Hela Skåne fortsätter. Budgeten för 2007 överträffades med 50 procent och prognosen för 2008 är en fortsatt kraftig försäljningsökning.


– Vår grundidé, att attrahera nya annonsörer, har lyckats över förväntan, säger Hela Skånes vd Robert Bäcklin.

Försäljningsmålet i fjol var satt till 20 miljoner kronor. Det blev 30 miljoner. Och i år ligger budgeten på 50 miljoner kronor.

– Det går fantastiskt bra. Av fjolårets försäljning kom över 40 procent från nya kunder, säger Bäcklin.

– Vi är mycket aktiva på den danska sidan av Örsund, men av naturliga skäl ligger merparten av försäljningsökningen i Sverige.

Samarbete, inte konkurrens. Det var grundtanken när sju skånska dagstidningar för knappt två år sedan gick samman i ett annons/säljbolag. Planen var att med ett gemensamt instrument, Hela Skåne, bearbeta den skånska och danska marknaden. Nya kunder på båda sidor om Öresund erbjuds en enda kontakt att prata med för alla sju tidningarna.

En viktig del i erbjudandet är att arbeta med kreativa tilläggstjänster utöver print.

– De skånska tidningarna konkurrerar inte med varandra utan med andra medier, menar Bäcklin. Vi vill ta andelar från konkurrenter som TV och direktreklam. Ett annat mål är att vi skall få större andel av kundens budget t ex genom att erbjuda tilläggstjänster.

Bland annat erbjuds annonsörerna att förlänga sina kampanjer med webbpaket på alla sju dagstidningarnas nät.

En annan ”nisch” för Hela Skåne är att de stora märkesannonsörerna använder Skåne som en slags testmarknad, ett Minisverige, inför rikslanseringarna.

Tidningarna som ingår i Hela Skåne är Sydsvenskan, Helsingborgs Dagblad, Skånska Dagbladet, Norra Skåne och de tre Skånemediatidningarna Kristianstadsbladet, Ystads Allehanda och Trelleborgs Allehanda. Plus att Aller-ägda tidskriften Magasinet Skåne, med sex nummer per år, i höstas gick in i samarbetet.
Lars Ohlander

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.