Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

HD-Sydsvenskans vinst minskar

Publicerad: 19 Februari 2019, 14:02

HD-Sydsvenskans resultat för 2018 landar på 38,5 miljoner svenska kronor, vilket är en minskning med 13,5 miljoner jämfört med året innan. UPPDATERAD


Ämnen i artikeln:

Anders ErikssonBonnier NewsSydsvenskanHelsingborgs Dagblad

Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan, som båda är en del av Bonnier News, kommunicerade i dag sitt resultat för 2018. Vinsten för året uppgår till 38,5 miljoner svenska kronor för Sydsvenskan-gruppen, där bland annat Sydsvenska Dagbladets AB, Sydsvenska Dagbladets Försäljningsaktiebolag, Tidningen Hallå AB, och Bold Printing Malmö AB ingår. 38,5 miljoner är 10 miljoner över budget – men 13,5 miljoner mindre än året innan då utfallet för Sydsvenskan-gruppen landade på 52 miljoner. Precis som resten av Bonnier News påverkades HD-Sydsvenskan under 2018 av kraftigt ökande papperspriser och uppskrivna pensionskostnader.

Vad tidningarna omsätter berättar inte HD-Sydsvenskan. Men enligt Bonnier News vd Anders Eriksson ska läsarintäkterna ha ökat med 14 miljoner i fjol. Året innan låg de på 393,4 miljoner kronor.

”Ett riktigt styrkebesked. Jag är väldigt nöjd och vet vilket hårt arbete som ligger bakom,” säger Anders Eriksson i ett pressmeddelande.

Samtidigt ökade de digitala intäkterna. Och det tapp man ser på printsidan är, enligt HD-Sydsvenskan, under snittet.

Totalt har de bägge tidningarna i dag över 140.000 gemensamma prenumeranter. Vid årsskiftet uppgav HD-Sydsvenskans ansvariga utgivare för Medievärlden Premium att 35.000 var digitala.

Den 1 januari 2018 startade HD-Sydsvenskan sitt eget distributionsbolag Nim. Att få igång verksamheten har kostat en del, men trots det minskar kostnaderna för distributionen vilka tidigare ökat i många år.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.