Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

HD-Sydsvenskan startar mobilredaktion

Publicerad: 11 Maj 2015, 07:58

Nio personer ingår i HD-Sydsvenskans nya redaktion som jobbar enbart med innehåll för mobilen. Det är vår absolut största kanal nu, det måste vi anpassa oss till, säger Tomas de Souza, innovationschef på HD-Sydsvenskan.


Ämnen i artikeln:

HD-Sydsvenskan

Journalistik för mobilen skiljer sig på ett antal sätt jämfört med journalistik för desktop eller print menar Tomas de Souza.

Läsarna kommer i högre utsträckning direkt in i materialet via bland annat länkar i sociala medier, inte via förstasidan. Det innebär krav på ett annat berättande och att behovet av att jobba med rubriker och puffar inte är lika stort.

Det är delvis en annan typ av innehåll. Trafik- och pendlarinformation får mycket läsning men också innehåll som är relaterat till krog- och nöjeslivet.

Men även stora jobb fungerar bra i mobilen. Ett exempel är artiklarna om de marockanska pojkarna som fått stor spridning i medierna. Det hade absolut mest läsning i mobila kanaler, säger Tomas de Souza.

Mobilredaktionen som har premiär i dag består av nio personer i Malmö och Helsingborg. Men det kan bli fler. Både personer och platser tror Tomas de Souza.

Samtidigt ställer säljorganisationen om till att jobba med större mobilt fokus och bland annat erbjuda geostyrning och målgruppsanpassning i högre utsträckning. Men ännu är det inte några stora pengar därifrån.

Men Facebook blev inte lönsamt förrän de gjorde en dedikerad satsning på mobilen. Så kommer bara publiken så kommer intäkterna, säger Tomas de Souza.

Sedan årsskiftet är mobilen den enskilt starkaste kanalen för både HD och Sydsvenskan med sammanlagt 1,2 miljoner besök i veckan.

Ämnen i artikeln:

HD-Sydsvenskan

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.