Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medievärldens arkiv

HD-Sydsvenskan över 25 000 digitala prenumeranter

Publicerad: 27 Mars 2018, 07:50

Jonas Kanje, chefredaktör för Helsingborgs Dagblad.

Förra veckan passerade HD-Sydsvenskan 25 000 digitala prenumeranter. Bakom ökningen ligger en ny betalmodell och en riktad journalistisk satsning.


Ämnen i artikeln:

HD-Sydsvenskan

Den nya betalmodellen infördes på HD:s och Sydsvenskans sajter för ett par veckor sedan. Den innebär att premiummodellen kombineras med en dynamisk frekvensmodell som begränsar hur mycket material en besökare kan läsa gratis. När den infördes i mitten av februari var målet att redaktionen skulle kunna optimera trafikströmmar och premiumerbjudanden i realtid.

– Utmaningen var att inte riskera stora trafiktapp samtidigt som vi ökade andelen material som kräver prenumeration. Hittills har det lyckats väldigt väl. Den nya dynamiska betalväggen har också visat sig bra på att fånga särintressen bland läsarna och ökar våra möjligheter att värva prenumeranter via arkivmaterial, säger Jonas Kanje, chefredaktör för Helsingborgs Dagblad, i en kommentar.

Tidningarna har också startat en ny journalistisk satsning där två journalister jobbat heltid med att bevaka ett antal kommuner utanför det traditionella spridningsområdet, exempelvis Trelleborg, Österlen och Mellanskåne.

– Vi visste sedan tidigare att vi var ganska starka i de här områdena digitalt. Nu känns det bra att en satsning på kvalitetsjournalistik betalar sig, säger Sydsvenskans chefredaktör Pia Rehnquist.

Dessutom har man ökat kampanjarbetet både på sajterna och i externa kanaler.

Sammantaget har det lett till att de digitala prenumeranterna ökat.

– Vi har haft en mycket bra start på 2018, säger Jenny Holmstedt chef för Konsumentintäkter på HD-Sydsvenskan.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se


Ämnen i artikeln:

HD-Sydsvenskan

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.