Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medievärldens arkiv

HD-Sydsvenskan om sin stora miljö- och klimatsatsning

Publicerad: 16 Augusti 2018, 07:24

Dagens snarlika ettor på Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan.

I dag består Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskans papperstidningar nästan uteslutande av miljö- och klimatmaterial. Även på webben dominerar ämnet. Samtliga avdelningar har varit engagerade i arbetet. Pia Rehnquist, ansvarig utgivare, berättar om jättesatsningen.


Ämnen i artikeln:

HD-Sydsvenskan

Totalt finns det fem editioner av HD-Sydsvenskan. Dagens tidningar, som är omkring 80 sidor tjocka, domineras totalt av material om miljön och klimatet. Undantaget är tre sidor samt annonserna.

Ambitionen har varit att försöka greppa de stora och abstrakta frågorna på ett så konkret sätt som möjligt, berättar tidningarnas ansvariga utgivare Pia Rehnquist.

– Vi har försökt göra journalistik som ligger så nära läsarna som möjligt. Vi skriver om Skånes ambitiösa miljömål, vi publicerar politiska analyser, vi berättar om vårt besök på SMHI i Norrköping, vi har flera texter om skillnaderna mellan klimat och väder, vi har tagit fram grafik och mycket mer.

I botten på varje sida ger också ett par ”miljöinspiratörer” sina tankar och tips kring hur man kan möta klimathotet.

– Det är närmare 100 personer i vårt närområde med olika kunskap i ämnet som uttalar sig. Det kändes viktigt för att allting inte bara skulle upplevas som nattsvart och bedrövligt utan vi ville också sprida lite hopp.

Idén till att göra en specialtidning på ämnet kom för flera månader sedan, berättar Pia Rehnquist.

– Vi kände att miljö- och klimatet var en lite borttappad fråga i valrörelsen. Främst av politikerna själva, men också av medierna.

Klimatsatsningen publiceras både i pappret och digitalt. Men på grund av materialets omfattning sprids det ut över fyra dagar på webben.

– Det jag själv tycker är väldigt roligt med den här satsningen är att alla avdelningar är inblandade och att vi därmed kunnat ta oss an ämnet på bred front. Sporten skriver till exempel om hur idrottsrörelsen belastar miljön men saknar en miljöansvarig.

Men att så många personer varit inblandade i arbetet har också varit en av utmaningarna:

– Det svåra har varit logistiken. Att hålla ihop allting. Men vi har otroligt duktiga medarbetare som tycker att det här är roligt och därför blev resultatet så bra.

När Pia Rehnquist öppnade mejlen vid halv sju-tiden hade läsarreaktionerna redan börjat strömma in.

– Majoriteten är nöjda och glada. Vi får mycket beröm. Det känns hoppfyllt. Men sedan finns det en grupp läsare som tycker att detta är en pamflett för Miljöpartiet.

Vad svarar du dem?

– Att vi anser att miljö- och klimatfrågorna berör alla partier och medborgare. Och av vår politiska analys framgår det att alla partier utom Sverigedemokraterna håller med om de här frågornas tyngd.

Hur ser Sydsvenskans lite mer vardagliga klimatrapportering ut?

– Vi gör en hel del. Men vi – precis som många privatpersoner – känner att vi skulle kunna göra mer. Jag skäms inte över det vi gjort hittills, men ser samtidigt detta som en bra möjlighet till en nystart.

Linnea Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

HD-Sydsvenskan

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.