Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

HD.se ökade trafiken med 30 procent

Publicerad: 3 Augusti 2009, 04:29

Helsingborgs Dagblads sajt hd.se ökade trafiken förrförra veckan med drygt 34 000 unika webbläsare mot för ett år sedan. Chefredaktör Sören Karlsson ser ett knippe förklaringar till utvecklingen, bland annat den fortlöpande generationsväxlingen.


Ämnen i artikeln:

Helsingborgs Dagblad

Två besök i veckan, 10 minuter per besök, tre sidvisningar: så beter sig genomsnittsbesökaren på hd.se. Detta mönster är tämligen konstant, enligt Sören Karlsson. Tiden har ökat något senaste året.

Kia-statistiken för hd.se bekräftar bilden och skärper den något. Jämför man vecka 30 de senaste fyra åren så har de unika webbläsarna mer än fördubblats, ökningen är 106 procent, medan sidvisningarna ökat med 74 procent.

Om läsvanorna är tämligen likartade så beror utvecklingen på andra faktorer. Sören Karlsson nämner först generationsväxlingen, äldre utan nätvanor ersätts av 16-17-åringar.

–    Den förändringen kommer att fortsätta 25-30 år till.

Bredbandsutbyggnaden, framför allt mobilt bredband bidrar också.

De huvudsakliga vägarna till sajten förändras. Söket är fortfarande stort, men trafiken från sociala medier ökar, med all säkerhet är det framför allt unga som använder dem.

–    Direkttrafiken ökar också, vilket är glädjande för oss. Vi bygger en trogen publik.

Har journalistiken vässats? Inte i sig, menar Sören Karlsson, men greppen förbättras hela tiden. Hd.se satsar mycket på rörlig bild och lyfter fram det på sajten. Sport på nätet är stort och har fått en ny sajt under året.

Men vilken är potentialen, hur mycket kan en sajt som hd.se växa? Sören Karlsson har inget svar på det. Det finns ett tak, men hur det ser ut vet han inte.

Vad det gäller intäkterna är nätet fortfarande oförlöst, där skiljer sig inte hd.se från andra sajter. Ungefär 5 procent av annonsintäkterna kommer den vägen, via riksannonsering, kombinationer med papper och unika banners.

Nätannonserna har dessutom under krisen minskat i lika hög grad som pappersannonserna.

Två vägar framåt för ekonomin talar Sören Karlsson om:

Det näraliggande är att tidningen fortfarande har en del att lära annonsörerna om nätet.

Men på längre sikt måste intäkter komma från något annat än annonserna. Hur är oklart. Än så länge är det ingen nyhetssajt i Sverige som vågat börja ta betalt.

Att dra ner på nätverksamheterna -som en del talar om – och låsa in är inte framtiden. Det är Sören Karlsson övertygad om.

Sören Karlssons blogg följer du här.

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

Helsingborgs Dagblad

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.