Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

HD om framtida tv-samarbeten

Publicerad: 21 november 2012, 11:49

Helsingborgs Dagblads tv-chef Sören Karlsson om den tuffa starten för 24HD och framtida samarbeten.


Ämnen i artikeln:

Helsingborgs Dagblad

Helsingborgs Dagblads chefredaktör och ansvarig utgivare för HD Nya Medier Sören Karlsson bekräftar planerna på samarbete med Skånska Dagbladet när det gäller deras tv-satsning.

Det finns inga skrivna avtal med Skånska Dagbladet än, men vi har fört samtal där vi pratat om samarbete när det gäller sändningar, studio och programpresentatör, säger Sören Karlsson.

NTM-koncernen är noden i samarbetet och den som kommer att producera Skånskans tv-satsning, i dagsläget kallad 24Skånskan. Hur samarbetet mellan Helsingborgs Dagblad och Skånskan kommer att se ut är oklart än så länge.

Vi kommer att gå vidare och jag ska träffa Skånskan den här veckan. Då får de presentera lite närmare vad de tänker sig för typ av samarbete, säger Sören Karlsson.

Jag utesluter ingenting. Vi gör ingenting som inte är bra för oss, och vi kommer att ta betalt för det vi gör, poängterar han.

Helsingborgs Dagblad har haft sina sändningar i gång i 24HD sedan ett år tillbaka, men väntar fortfarande på att få sända via det digitala marknätet.

Vår start hade inte en perfekt tajming med tanke på konjunkturen. Det vi har lärt oss är att det tar lång tid att arbeta in en ny tv-kanal. Att ändra folks tv-vanor är inte gjort i en handvändning, säger Sören Karlsson.

Erfarenheterna sedan starten har varit både tuffa och positiva. Den stora vinningen i tv-konceptet ligger i att utveckla det journalistiska berättandet i rörlig bild.

Vi producerar rörlig bild i de plattformar där vi fortfarande ser en utveckling. Broadcast är fortfarande stort, och därför har vi valt att vara där. Men är det Iphones som gäller i framtiden, så är det där vi är. Hittills har vi sett den största utvecklingen på hd.se. Sajten är modernare, tittandet har ökat, innehållet har blivit både rikare och mer spännande, säger Sören Karlsson.

I dag har hd.se 300 000 besök per vecka, men tittarna har till viss del svikit 24HD där tittarna är färre än planerat. Till viss del beror det på förseningarna att börja sända i det digitala marknätet. Tillståndet är klart, men har dragit ut på tiden. Tillståndsprocessen på Myndigheten för radio- och tv har tagit tid och sedan har Terracoms arbete försenat starten.

Det hade varit tufft ändå, utan försening. Nu kan vi börja sända tidigast i början av nästa år, säger Sören Karlsson.

Ett av problemen är annonsörernas okunnighet om reklamfilm. En förutsättning är att Helsingborgs Dagblad kan erbjuda annonsörerna reklamfilmsproduktion till en rimlig kostnad. I förlängningen ser Sören Karlsson fördelar när det gäller annonsintäkter ju fler lokal-tv-kanaler som finns i 24-nätverket, och är därför positiv till samarbetet med Skånska Dagbladet.

Det är ju inte vår uppgift egentligen, men man skulle kunna tänka sig en Stormarknadspress på tv-sidan, säger Sören Karlsson.

Skånskan gör tv med HD

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

Helsingborgs Dagblad

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev