Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

HD och Sydsvenskan gör ett bra år: ”En jäkla utmaning”

Publicerad: 10 December 2018, 12:06

HD:s chefredaktör Jonas Kanje. Foto: Press

Det har varit ett gott år för Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan. Men samma takt måste hållas i flera år framöver för att de ska klara den digitala omställningen, säger HD:s chefredaktör Jonas Kanje.


Ämnen i artikeln:

Sydsvenskan

Efter den tuffa sammanslagningen mellan Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan 2014 pekar nu siffrorna uppåt. Tidningarna uppger att de har lyckats täcka tappet av pappersprenumeranter med nya digitala sådana.

I dag har tidningarna tillsammans nästan 34.000 digitala prenumeranter. De har också ökat intäkterna från läsarna. Helsingborgs Dagblads chefredaktör Jonas Kanje är väldigt glad och nöjd över de nya siffrorna.

– Vi har fått utväxling på ett långsiktigt jobb som vi gjort efter fusionen, som var en smärtsam process. Vi har genomgått en digitaliseringsprocess och en långsiktig utveckling som nu ger resultat, säger han.

Jonas Kanje framhåller att tidningarna jobbat hårt med digitaliseringen, vilket bidrar rejält till de goda siffrorna.

– Samtidigt har vi lyckats behålla en seriös satsning på vår papperstidning. Vi har klarat av att digitalisera innehållsproduktion och göra väldigt proffsiga sajter, men samtidigt förstått att vi måste göra en gedigen papperstidning, säger han.

Men trots de goda siffrorna återstår mycket jobb innan tidningen helt och hållet klarat av den digitala omställningen.

– Vi har jättehöga mål på några års sikt. I år har vi ökat ungefär 15.000 prenumeranter. Den takten måste vi hålla i flera år för att det här ska gå bra. Det är en jäkla utmaning! säger Jonas Kanje.

Jonas Kanje säger att journalistiken är viktigast av allt och att de framgångar som tidningarna nu ser till stor del beror på den. Satsningen på den lokala journalistiken är en avgörande framgångsfaktor.

– Den blir allt viktigare för oss. Vi satsar också på den för vi ser att det betalar sig, säger han.

Det finns många prenumeranter kvar att nå, säger Jonas Kanje. I deras statistik finns många trogna läsare som ännu inte konverterats till betalande.

– Vi ser en stor potential och ser ett stor utrymme för oss att växa med ett starkt lokalt fokus, säger han.

Lucas De Vivo

Reporter

Ämnen i artikeln:

Sydsvenskan

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.