Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag24.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

HD/NST utreder en femdagars gratistidning

Publicerad: 24 Augusti 2006, 13:02

HD/NST utreder en gratistidning att dela ut i Helsingborg. Syftet är att täppa till en lucka i den egna starka marknaden.


HDs styrelse kommer att fatta beslut om gratistidningen i oktober, skriver tidningen Resumé. Om det blir ett ja kan tidningen komma ut efter nyår, 20 000 i upplaga i ställ och utdelade på strategiska platser.
Till Pressens Tidning säger vd Lars Svensson att det handlar om en morgontidning, på gatan klockan 6, fem dagar i veckan. Ställen ska finnas vid busshållplatser och tidningen ska delas ut där folk rör sig, som Metro och City delas ut i Stockholm.
HD/NST utreder flera företagsmodeller, men det troliga är att gratistidningen görs i ett eget bolag, enligt den modell Corren och Norrköpings Tidning har för Extra Östergötland. Den görs av en egen redaktion men har annons- och marknadsföringssamarbete med modertidningarna.
Finns det inte risk för kannibalisering?
– Jo, men det är bättre att vi gör något än att någon annan gör det, säger Lars Svensson.
– Kartan ritas om hela tiden. Se vad som händer i Danmark och Malmö.
HD/NST har annonsintäkter på omkring 300 miljoner årligen och dominerar helt. Nordvästskåne är en stark marknad, nära Danmark och Tyskland och med bra infrastruktur. Metro Skåne tar några miljoner i området och danska Politikens endagarstidning Lokaltidningen ytterligare 25, men med förlust, enligt Lars Svensson. Luckan är att HD/NST har en hushållstäckning på 58 procent. Det finns anledning att säkra en kanal till de som inte har den prenumererade tidn ingen.
HD/NSTs gratistidningsprojekt gäller Helsingborg, som är regionens största stad.
Har ni planer för Ängelholm, Landskrona och Höganäs också?
– Det är bra marknader, också intressanta. Men inte nu.
Ni väntar och ser hur det går i Helsingborg?
– Ja.
Anders  Ahlberg

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.