Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

HD bygger om för att passa tidens tempo

Publicerad: 20 mars 2014, 12:18

Rappare och effektivare på vardagarna. Mer innehåll på helgerna. I morgon är det premiär för HD:s nya upplägg. En anpassning till läsarnas önskemål, säger chefredaktör Lars Johansson.


Ämnen i artikeln:

Helsingborgs Dagblad

Det läsarna vill och det tidningen behöver går hand i hand. På bara tre veckor har planering och omstruktureringen klarats av. I morgon kommer en ny version av Helsingborgs Dagblad att presenteras för läsarna.

Fredagar till söndagar ska det bli mycket mer läsning i tidningen. Mer granskningar och nyhetsfeatures som kan få breda ut sig på flera uppslag, men också mer opinionsmaterial och underhållning.

Måndagar till torsdagar går HD ner till två ryggar och inriktar sig på snabb och effektiv nyhetsförmedling.

Den största anledningen till att folk säger upp tidningen är tidsbrist. Samtidigt som de också säger att de vill ha mer att läsa. Det här är ett sätt att tillmötesgå det, säger HD:s chefredaktör Lars Johansson.

Det är också helgprenumerationer som är lättast att sälja till kunderna.

Men den nya tidningen är också en anpassning till HD:s nya organisation. Vardagstidningarna kommer att vara hårt mallade och inte kräva stora redigerarresurser. Samtidigt ska det i helgtidningarna finnas möjlighet att gå utanför ramarna och jobba mer med layouten.

Antalet sidor per vecka kommer att vara på samma nivå som innan så där blir det inga besparingar, enligt Lars Johansson.

Kombinerat med den nya tidningen görs också en satsning på den digitala journalistiken. Till exempel ska två stycken nu bara jobba med databasjournalistik.

Men de jobben kommer delvis att hamna i papperstidningen också, säger Lars Johansson.

HD:s styrelse har också, inspirerad av Mittmedias Framtidsverkstad och Aftonbladets Online Academy, tagit ett beslut om att samtliga anställda ska utbildas för att klara av de krav en digital produktion ställer. Satsningen kostar 2,9 miljoner kronor och ska inledas efter sommaren.

Ämnen i artikeln:

Helsingborgs Dagblad

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News