Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Hård kritik mot Hermes

Publicerad: 12 April 2007, 11:55

Hermes sökmotoroptimering kritiseras hårt av Fredrik Nygren som är webbutvecklare på Gota Media och driver sajten networkers.se. Han föreslår det nya måttet unika gäster för att ge en mer rättvisande webbstatistik.


I ett debattinlägg med rubriken ”Lögn, förbannad lögn, och webbstatistik” listar Fredrik Nygren alla som luras av Hermes: läsarna, annonsörerna, Google och tidningen själv.
– Den här tekniken ger ju inget värde till läsaren. Det handlar om skuggsidor som bara länkar runt, runt på sajten. De flesta av lokaltidningarnas annonsörer är väldigt lokala. Det är inget större värde för Konsum i Dalarna om det slussas in en massa folk från New York, säger han.

Han föreslår därför ett nytt mått: unika gäster.
– Jag har funderat mycket på hur man skulle kunna utforma ett sådant mått. Unik besökare blir man direkt man kommer in på webbplatsen. Unik gäst skulle man bli först när man klickar på något på sajten.

Du jobbar på Gota Media som inte använder Hermes, påverkar det din uppfattning?
– Det här drabbar inte bara oss utan alla webbtidningar. Sökmotoroptimering är jättebra om det ger läsarna bättre sökträffar. Men det här är bara bra för dem som vill trissa upp sina unika besökare, säger han.

Medievärlden har sökt Hermes för en kommentar.
Axel Håkansson

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.