Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag09.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Här skapas framtidens Mittmedia

Publicerad: 17 december 2012, 08:23

När Mittmedias ledning inte klarar av uppgifterna lämpas de över på personalen. Framtidsverkstaden ska staka ut vägen till framtiden.


Ämnen i artikeln:

Mittmedia

Alla koncernens omkring 1 000 anställda fick möjlighet att utse sig själva till nyckelperson i bygget av det nya Mittmedia. 220 ansåg att de var det. I första vändan plockades 100 av dessa ut och delades upp i fyra grupper för att sättas i framtidsverkstaden.

I tre dagar jobbar de där med att mejsla ut hur kunden, både till redaktionerna och annonsavdelningarna, har det i sin verklighet samt vilken roll mediehuset har där.

Utgångspunkten är medarbetarnas egen kraft. Det serveras inga enkla lösningar utan bara svåra frågeställningar sådana som ledningen inte heller har svar på.

Till exempel:

Vad ska vi utveckla i mobila kanaler de kommande 12 månaderna?

Örat kanal eller mötesplats?

Hur når vi kunder i exil?

Var ska vi hitta de som aldrig haft en papperstidning? De som inte bryr sig om avsändaren till de nyheter de konsumerar?

Framtidsverkstaden är i alla fall till viss del det som ska rädda Mittmeda menar ledningen.

Vi har inte alla svar på hur omställningen till en digital tillvaro ska gå till, säger AnnaKarin Lith, redaktionell chef för Mittmedia.

Men sedan handlar det också om att få en samsyn i organisationen om hur framtiden ser ut och vart vi är på väg.

Det handlar också om att hitta och släppa loss den egna kreativiteten och initiativförmågan hos medarbetarna.

Medarbetare i alla verksamheter i alla bolag finns med i Framtidsverkstaden.

Vi vill också ha en hygglig blandning av ålder och kön, säger AnnaKarin Lith.

Sedan är tanken att de som gått utbildningen själva ska både initiera och leda förändringsarbetet på den egna arbetsplatsen. Och det verkar fungera.

I första kullen var det bland annat en nöjesredaktör som blev helt besjälad av det här. Hon åkte hem och berättade för sin chef att den planerade redaktionsdagen var tvungen att genomföras med helt andra mål och på ett helt annat sätt. Och sedan såg hon till att det blev så, säger AnnaKarin Lith.

Alla som varit med i Framtidsverkstaden går den så kallade lärmilen där de under ett år får tillgång till en personlig coach samt ett antal uppgifter för att bygga kompetens och nätverk.

Är de som går här garanterade en plats i framtidens Mittmedia?

Så är det inte, säger AnnaKarin Lith.

Se Bo-Magnus Salenius berätta om Framtidsverkstaden och Lärmilen här:

Se Petra Bjärnulf och AnnaKarin Lith berätta om sina förhoppningar om Framtidsverkstaden här:

Se Thomas Peterssohn om Framtidsverkstaden här:

Ämnen i artikeln:

Mittmedia

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.