Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Här såg Infomaker dagens ljus

Publicerad: 20 Juni 2017, 05:09

Infomaker föddes på en bar i San Francisco 1999. Företaget började sedan sin verksamhet i Kalmar och Sundsvall. Tio år senare var det ett av landets ledande företag i mediebranschen.


I dag har Infomaker alla stora mediekoncerner i Sverige som kunder, och dessutom många mindre och medelstora företag, samt flera stora medieföretag i de övriga nordiska länderna och i Holland.

– Vi har hela tiden jobbat nära kunderna och utvecklat på deras villkor och inte på våra egna. Så förklarar Peter Månsson framgången för företaget. Han var en i gänget som på Cadillac Bar i San Francisco skissade på ett helt nytt publiceringssystem. Arbetsnamnet blev Cadillac.

I Sundsvall fanns det nystartade företaget Vertical Systems med Dan Berghult och Tomas Björnberg, i Kalmar fanns Infomaker med Peter Månsson och Erik Thörnqvist. Alla fyra deltog i Macworld-konferensen i San Francisco, januari 1999, där Steve Jobs presenterade första generationen iMac.

Inspirerade av den kreativa miljön började de fyra kollegorna skissa på ett nytt publiceringssystem för tidningsbranschen. Ett system som skulle möta de nya behoven från en bransch som just tagit klivit in i den nya digitala världen. Stora företag som Atex och CCI om medieföretagens uppmärksamhet på det globala planet. I Sverige blev det dock de fyra kollegorna från Sundsvall och Kalmar som tog över branschen, men vägen dit var tuff. De första åren kämpade man hårt för att hitta rätt nivå på sina produkter.

– Våra ambitioner gjorde att vi nästan tog oss vatten över huvudet, säger Peter Månsson. Vi ville skapa ett heltäckande system som erbjöd allt. Därför blev utvecklingstiden för lång och vi var nära att knäcka oss själva.

Men innan dess började det i all enkelhet på var sitt håll i Sundsvall och Kalmar. I Kalmar började Peter Månsson och Erik Thörnqvist att skissa på ett modernt redaktionellt system. I Sundsvall hade Dan Berghult börjat utveckla bilddatabasen Pickup. Till en början för tidningarnas annonsavdelningar och sedan även redaktionellt. Det var när bilderna var digitala, men den mesta hanteringen fortfarande manuell. En digital bilddatabas var ett rejält lyft för tidningarna.

– Jag och Tomas Björnberg som startade Vertical Systems kom ju från jobb på företaget Office där vi var med och tog tidningar från minidatorsystem in i desktop-eran, säger Dan Berghult.

– Ett av de första programmen jag gjorde i vårt nya företag var ett sidparningsprogram som hette Page Manager. Vi sålde ganska friskt av det programmet, men det är lustigt att se hur man jobbade på den tiden. Jag har faktiskt kvar min marknadsföringsinsats, en enkel A4 med en presentation av programmet och en talong längst ner som tidningen kunde skicka in för att beställa programmet, säger Dan Berghult.

– Jag fick tag på en lista med landets alla tidningar. Ringde runt till IT-cheferna för att presentera programmet och skickade sedan produktbladet med beställningstalongen.

Peter Månson och Dan Berghult var båda med och grundade Infomaker. Foto: Svenåke Boström.

Åter till Cadillac ett koncept som alltså föddes på Cadillac Bar i San Francisco. Men Cadillac blev bara ett arbetsnamn, även om namnet tydde på att man siktade på en produkt med både stil och kvalitet. Istället fick det nya publiceringssystemet Newspilot.

– Cadillac var ett arbetsnamn, och vi insåg också att vi skulle kunna få problem med det varumärket, förklarar Peter Månsson. Därför letade vi ett annat namn och hittade det hos oss själva. Vi hade för Sydostpress gjort ett planeringsverktyg som vi kallat Newspilot. Vi insåg att det egentligen var det perfekta namnet på vårt nya system.

Men det tog det ett bra tag innan ni hade något att leverera till de kunder som trodde på er. Hur kunde det bli så?

– Helt enkelt för att vi vill göra allt för mycket på en gång. Vi vill bygga in alla funktioner direkt och skapa ett heltäckande system. Det var då vi tog oss vatten över huvudet, erkänner Peter Månsson.

– Det var så man jobbade på den tiden och kunderna var oerfarna när det gällde redaktionella system. Vår filosofi då var att bygga in allt i ett, närmast tvärtemot hur vi jobbar i dag.

Peter Månsson berättar att det tog två och ett halvt år innan man hade första versionen klar och den levererades till Östersunds-Posten. Men då hade man under ett par år haft en utvecklingsversion rullande på Sydostpress tre tidningar, Smålandsposten, Barometern och Blekinge Läns Tidning. När första versionen av Newspilot levererades hade Infomaker 10 anställda och begränsade inkomster. Så man levde under mycket tuffa ekonomiska förhållanden första året.

– När Newspilot kom i drift på Östersunds-Posten fick vi direkt kritik från användarna. Vi hade skapat ett ”jobb-begrepp” där allt innehåll som hörde till varje jobb fanns samlat. Användarna som var vana att jobba enbart med artikellistor tyckte att det inte gick att jobba på det sätt vi tänkt.

– Vi var tidigt ute, men med facit i hand så gjorde vi rätt. I dag använder alla publiceringssystem samma modell.

Sedan stod tidningar och mediehus på kö för att köpa Newspilot?

– Ja, så var det faktiskt. Vi hade en kö på kunder ända fram till 2010-2011 och företaget växte successivt med både fler utvecklare, support och konsulter. I Sverige har vi nu verksamhet i Kalmar, Sundsvall, Stockholm och Malmö plus konsulter på lite olika ställen. I Helsingfors har vi fem medarbetare, vi har medarbetare i Norge och i Danmark jobbar vi med partners. Dessutom har vi kunder i Holland, men dem sköter vi från Sverige, förklarar Peter Månsson.

– Jag räknade nyligen på hur många läsare våra system når i Norden och det är en bra bit över 10 miljoner läsare varje dag.

Hur ser utvecklingen ut när det gäller omsättningen?

– Vi har legat ganska stabilt under kanske tre år på 55-60 miljoner. Förra året ökade vi så vi kom över 70 miljoner och i år pekar allt på en omsättning på över 75 miljoner kronor. Det är framförallt vår intensiva satsning på digitala verktyg, webb och inte minst appar som växer snabbt.

Hur ska ni kunna fortsätta att växa?

– Dels genom att vi nu gör mer för varje kund, skapar ständigt nya produkter; appar, e-papper och olika digitala lösningar. Mediakunder blir ju dessvärre färre. De blir större men färre. Ta Mittmedia som ett exempel. De har i dag över 30 titlar i ett bolag, med två kontaktpersoner. När vi startade var det 30 tidningar med två kontaktpersoner per tidning.

– Vi växer också med helt nya kunder, andra slags publicister i andra branscher. Alla vill ju arbeta med publicering och storytelling. Och alla påverkas av den digitala transformationen. Vare sig man heter Ica, Dagens Nyheter eller Ellos. Alla har de behov av riktigt bra verktyg för att skapa, publicera och presentera sitt innehåll, säger Peter Månsson.

Svenåke Boström

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.