Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Här pekar siffrorna åt rätt håll

Publicerad: 10 April 2013, 07:01

Marknadsavdelningarna på många tidningar brottas med vikande siffror. Men inte på Norrtelje Tidning. Där ligger man just nu 24 procent över säljprognosen.


För årets tre första månader ligger den totala försäljningen något över nivån för 2012. Och betydligt över prognosen.

Det beror delvis på att Norrtälje är en växande marknad enligt NT:s försäljningschef Niclas Pärni. Men också på att tidningen försöker lyssna på marknaden.

Innan påsken kom fastighetsmäklarna med ett önskemål om en tidning som skulle distribueras till ägarna av de omkring 20 000 sommarhushåll som finns i området. Därför fick en vanlig NT en specialetta och skickades sedan ut med post.

Tryck och distribution gick på omkring 100 000 kronor.

Men vi hade en extraförsäljning på 560 000, säger Niclas Pärni.

För att ha framgång i bistra tider går det inte att jaga desperata lösningar när man upptäcker att kurvorna dyker.

Det gäller att ligga långt fram. Nu tittar jag på hur vi ska agera efter sommaren.

En av planerna är att lägga ut en ny runda av de populära nätauktionerna. (Läs mer här).

Tidningen följer dock trenden på ett område. Riksannonseringen dyker. Mediebyråbarometern som kom i går visade på ett tapp på 33 procent av de mediebyråförmedlade annonserna för lokalpressen. Raset för NT är ännu större, 47 procent. Men Niclas Pärni bryter inte ihop för det.

Det kan finnas två orsaker till det:

Den försäljningen motsvarar bara omkring 7 procent av de totala annonsintäkterna.

Och hans gäng har redan nu, den 10 april, har sålt in över 70 procent av målet för april. Så det finns kanske roligare siffror att titta på.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.