Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Här hittar Aftonbladet framtidens utvecklare

Publicerad: 16 April 2014, 06:34

Aftonbladet behöver anställa 10 - 20 utvecklare. I helgen hölls ett så kallat hackathon för att hitta produktidéer och talanger. Hälften av deltagarna var kvinnor. KORRIGERAD


Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

Hackaway är ett koncept som är framtaget av Ted Valentin (som också låg bakom 24 hour business camp), Martina Elm och Jonny Strömberg. (Hackawayteam på Twitter. Hackaway på Facebook).

Det första eventet hölls i helgen med Schibsted som partner. Temat var ”Hack the news” och uppgiften till deltagarna var att utforma en nyhetsprodukt för framtiden.

Jag är jätteimponerad av resultatet. Vi fick in många spännande idéer och prototyper med hög finish, säger Aftonbladets it-chef Anders Berg.

Dessutom var hälften av deltagarna kvinnor.

Det var väldigt många som var intresserade av att delta och alla fick inte plats. Vi hade en jättebra representation av kvinnor, för oss är det jättekul och viktigt att ha balans.

Förutom idéer och prototyper har Aftonbladet ett stort behov av att anställa. Schibsted publishing har idag ett 80-tal medarbetare varav 30 är fast anställda på  Aftonbladets IT-utveckling. Nu ska 10 – 20 personer anställas.

Vi letar många olika roller till Aftonbladet it-utveckling, tyngdpunkten är på webbutvecklare, men vi letar även exempelvis UX-designers, säger Anders Berg.

Det koncept som vann förstapriset var ”News Diet” en app för den som vill förändra sin nyhetskonsumtion. Användaren ställer in vilka läsmål den har och appen hjälper den att nå dem.

Läs mer om Hackaway och de prototyper som togs fram på bloggar.aftonbladet.se/utvecklingsbloggen.

Arrangören Ted Valentin har bloggat på tedvalentin.com.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.