Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag26.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Här får Blocket spö

Publicerad: 29 November 2010, 11:18

Norrtelje Tidning är större än Blocket lokalt. Och ger bra effekt. Fyra av fem prylannonser leder till affär. Och i regel är köparen någon som sett annonsen i papperstidningen.


Ämnen i artikeln:

Blocket

På Norrtelje Tidning har man länge gått omkring med en känsla av att man var den största aktören på privatannonsmarknaden. Nu har ledningen undersökt det närmare och det har visat sig stämma.

Ett antal dagar har man gått in och studerat den exakta fördelningen. I till exempel i tisdags hade Norrtelje Tidning/Lokus enligt Katarina Ekspong, tidningschef på Norrtelje Tidning, 1 364 prylannonser jämfört med Blockets 1 245 för samma område. (Gäller privatmarknaden, inte bil eller bostad)

   Det har varit det förhållandet alla dagar som vi har tittat på, säger hon.

NT har också undersökt effekten av annonseringen. Det har visat sig att fyra av fem får sina saker sålda. I regel till någon som sett annonsen i papperstidningen, 78 procent av köparna kommer därifrån.

Ett långsiktigt arbete där tidningen redan från början gjorde det lätt för privatpersoner att annonsera är en av anledningarna till den starka positionen. Samt att man har, och har haft, bra erbjudanden till prenumeranterna menar Katarina Ekspong.

Tidigare fick alla prenumeranter fem gratisannonser per år. Nu är erbjudandet en per månad för att harmonisera med övriga Promedia-tidningar.

   Det har gjort att vi är det stora pryltorget lokalt, säger Katarina Ekspong.

Ämnen i artikeln:

Blocket

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.