Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Här en betalmodell som ska lyckas, lovar redaktörn

Publicerad: 2 September 2009, 02:46

Pittsburgh Post-Gazette har gjort en "Aftonbladet" och startat en betald del av sajten, med helt nytt material. Filosofin är att inte ta betalt för något som man redan ger bort.


Igår startade Pittsburgh Post-Gazette ”PG+”. Betalsajten kostar 3,99 dollar i månaden – alltså i nivå med Aftonbladets plustjänst – eller 36 dollar om året.

Tidningen har satsat på att ladda PG+ med unikt material. Till Editor&Publisher säger David Shribman, tidningens redaktör, att det man gjort är att jämföra med när ett medieföretag ger ut ett nytt magasin.

På PG+ finns porten till bloggar och en samtalsgrupp om stan, där finns krönikor, analyser och specialmaterial om musik och sport – särskilt Pittsburghs stolthet, Super Bowl-vinnarna Steelers – chattar om vardagspolitik och vardagstips. Dessutom är PG+ ett medlemskap som ger rabatter i affärer. på restauranger och tillträde till evenemang.

PG+ är däremot utan reklam. Har man betalat för tillgången, ska man slippa det, är filosofin.

Tidningen har anställt folk till PG+-satsningen. Hur många vill David Shribman inte avslöja för Editor&Publisher.
”Vi tänker inte misslyckas med det här”.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.