Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Har du haft en jobbig sista vecka, Niklas Bodell?

Publicerad: 24 Augusti 2009, 09:52

Niklas Bodell lämnar Aftonbladet efter 18 år. Under hans två sista veckor som kommunikationschef gav tidningen upphov till en diplomatisk kris.


Ämnen i artikeln:

Sveriges TelevisionAftonbladet

– Ärligt talat, med anledning av att jag skulle sluta har jag inte varit inblandad i det. Det är framför allt Jan Helin själv som dragit det tunga lasset, och han har haft sin egen strategi. Som kommunikatör måste jag beundra honom för att han gjort ett bra jobb.

Vad är det du tycker att han gjort bra?

– Jag vill inte recensera honom, och jag har ju inte varit inblandad i det strategiska upplägget.

Vad är det viktigaste du gjort som kommunikationschef?

– Att kommunicera det faktum att det svåra beslutet att lägga ner Punkt SE var viktigt för Schibsteds strukturaffär när koncernen köpte in sig i Metro.

Var det framför allt internt?

– Det var både externt och internt, men framför allt internt eftersom det var så mågna duktiga medarbetare som gjorde ett fantastiskt jobb med tidningen. Det var det viktigaste och svåraste att kommunicera.

Vad var det roligaste som hände under din tid?

– Att jag blev belönad med Sveriges Informatörers hedersomnämnande för viktigaste kommunikativa insats förra året.

Var det någon publicering som gav dig mycket jobb?

– En publicering var den där vi hade fel i listorna över vilka konton som omfattas av den statliga insättningsgarantin som publicerades under finanskrisen. I sådana lägen är det bättre att lägga sig platt och be om ursäkt, så det är inte så svårt att kommunicera. Det är svårare när vi inte har fel.

Vad ska du göra nu?

– Jag ska avsluta diskussioner kring erbjudanden jag fått och jag ska avsluta min kommunikationsutbildning. Sedan räknar jag med att så småningom ha en ny uppdragsgivare, men inget är klart än så jag vill inte närmare gå in på det.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.